مخملک را بیشتر بشناسیم
مخملک را بیشتر بشناسیم
مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: ابتلا به مخملک بر اثر انتقال ترشحات تنفسی فرد مبتلا به سایر افراد رخ می دهد و علائم آن با تب، گلودرد، بیحالی، قرمز شدن و تورم زبان(زبان توت فرنگی) شروع می شود.

رضا فدایی در گفت و گو با خبرنگار الماس اظهار کرد: مخملک یک بیماری میکروبی و عامل آن یک باکتری از خانواده استرپتوکوکی است، این میکروب در حلق افراد جایگزین شده و براثر سمی که ترشح می کند موجب ایجاد بیماری مخملک و چندین بیماری مشابه می شود.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان عنوان کرد: ابتلا به مخملک بر اثر انتقال ترشحات تنفسی فرد مبتلا به سایر افراد رخ می دهد، علائم بیماری مخملک با تب، گلودرد، بیحالی، قرمز شدن و تورم زبان(زبان توت فرنگی) شروع می شود و بعد از دو تا سه روز از شروع علائم، دانه های قرمز رنگ در سرتاسر بدن نمایان می شود.

فدایی با بیان اینکه دانه های قرمز رنگ خارش دار است و پوست را زبر می کند، تصریح کرد: بعد از یک دوره حدوداً هفت روزه علائم رو به بهبود می روند ولی به دلیل عوارض احتمالی حضور میکروب استرپتوکوکی در گلو، فرد مبتلا باید با آنتی بیوتیک هایی که پزشک صلاح می داند تحت درمان قرار گیرد تا از عوارض قلبی و کلیوی احتمالی این بیماری پیشگیری شود.

وی بااشاره به اینکه این بیماری معمولاً کودکان بین سن ٣ الی ۵ سال تا ١۵ سال را درگیر می کند، افزود: توصیه می شود چنانچه در خانواده ها کودکی مبتلا به گلودرد یا دارای دانه های قرمز رنگ مشاهده شد، از هرگونه خوددرمانی و تجویز خودسرانه آنتی بیوتیک خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات مورد نیاز انجام شود.

رضا فدایی با بیان اینکه آماری از مخملک در استان جمع آوری نمی شود، اذعان کرد: اطلاعی از میزان شیوع مخملک در استان نداریم این بیماری به صورت فصلی است و ممکن است درسال گاهی افزایش و گاهی کاهش داشته باشد.

انتهای پیام/ج ی

  • نویسنده : سمیه الماسی