آخرین جزئیات از خسارت های سیل در اصفهان+تصاویر
آخرین جزئیات از خسارت های سیل در اصفهان+تصاویر
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص جزئیات خسارت های سیل در استان اصفهان توضیحاتی داد.


منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار الماس اظهار داشت: در هفته گذشته سیلاب در برزک کاشان جاری شد و به اراضی کشاورزی خسارت وارد کرد، بارش های رگباری در شرق، شمال و مرکز استان در بعد از ظهر پنجشنبه گذشته که در بعضی نقاط به ۲۴ میلی متر و در بعضی ارتفاعات بیش از ۴۰ میلی متر رسید، خسارت های زیادی به زمین های کشاورزی، راه ها و تاسیسات زیربنایی و منازل مسکونی وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: در منطقه اردستان  و در روستای نهوج سیلاب و گل‌و لای از بالا دست شکل گرفت و پشت یک دهانه پل جمع شده و  نتوانسته بود از پل عبور کند و از اطراف پل جاری و در اولین برخورد به منزل مسکونی متاسفانه باعث کشته شدن سه نفر از اعضای خانه و مجروح شدن تعدادی از افراد روستا شد.

شیشه فروش با اشاره به اینکه ۲۶ میلیارد تومان شامل خسارت به راه ها، اراضی کشاورزی، باغات و ۵۰۰ راس دام در روستای نهوج وارد شده است، بیان داشت: در منطقه کوهپایه سیلاب و گل‌و لای به مزارع کشاورزی و جاده ها وارد شد، به قنوات آسیب رساند، شانه راه ها را از بین برد همچنین در مسیر جاده کوهپایه به تودشک یک پراید را آب برد که منجر به فوت راننده شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان نائین نیز خسارت هایی به شانه راه ها، بخش کشاورزی و تاسیسات زیر بنایی وارد شد، افزود: روز پنجشنبه جلسه ستاد بحران تشکیل داده و روز جمعه بازدید میدانی از مناطق خسارت دیده صورت گرفت، درشهرستان اردستان مدیریت ستاد بحران تشکیل شد، در شهرستان نایین ستاد بحران ارزیابی خسارات را با تشکیل دادیم و در شهرستان کوهپایه نیز آخرین وضعیت خسارت ها بررسی شد.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه امداد رسانی اولیه انجام و آب و برق در مناطق سیل زده وصل شده است، گفت: تنها در قسمتی از روستای نهوج که شبکه آب رسانی آب شرب آسیب دیده بود، آب قطع است که با تانکر آب رسانی می شود و فیبر نوری مخابرات روستای نهوج که به علت سیل بردگی قطع شده بود، مخابرات در حال اقدام است که وصل کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: راهداری مکلف شد که ارزیابی خسارات راه را برآورد کند و بازسازی انجام دهد، وزرات کشاورزی موظف شد قنوات را در دستور کار قرار دهد و خسارات را ارزیابی کرده و وضعیت اراضی کشاورزی آسیب دیده را در دستور کار قرار داده و همچنین بنیاد مسکن ارزیابی منازل مسکونی را انجام دهد.

شیشه فروش گفت: بنیاد مسکن مکلف شد پل روستای نهوج را با اطلاعاتی که از آب منطقه ای می گیرد، متناسب با شرایط سیلابی منطقه طراحی کند و یک پل و آب نما متناسب با شدت خسارات سیل ایجاد کند که توان عبور سیلاب را داشته باشد.

وی اظهار کرد: از وزارت راه خواسته شد رسوبات را از دهانه پل ها خارج کند و راه ها را در برابر سیلاب حفاظت کنند؛ به آب منطقه ای ابلاغ شد رودخانه ها را پایش، نسبت به شناسایی تصرفات و رفع تصرف اقدام و رودخانه ها را ساماندهی کند.

منصور شیشه فروش گفت: به دهیاری ها و شهرداری ها ابلاغ شد اگر نخاله ای در مسیل رودخانه است پاک سازی کنند، جهاد کشاورزی موظف شد قنوات را با احداث سیل بند ایمن کند و به همه دستگاه ها ابلاغ شد تا سیستم های خود را ایمن کند تا در برابر حوادث و فرونشست تاب آوری داشته باشند.

منصور شیشه فروش ادامه داد: گزارش برآورد اولیه خسارات جمع بندی شده و به سازمان بحران ارسال شد، تقریبا معادل ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت در زمینه های مختلف از جمله ۱۳۸ واحد مسکونی، ۶۰۰ راس دام سبک، بیش از ۵۰ رشته قنات و استخرهای ذخیره آب کشاورزی، حدود ۶۰۰ هکتار اراضی باغی، بیش از سه کیلومتر از معابر و ۲۲۲ کیلومتر از راه ها و دکل های آب و فاضلاب و برق وارد شده که جمع بندی و به تهران ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بیمه، بانک کشاورزی باید خسارت را بررسی کندو به کسانی که بیمه بودند خسارت پرداخت کند، اعلام کرد: امیدواریم که سازمان برنامه و بودجه نسبت به تامین اعتبارات در زمینه پیشگیری از سیل اقدام کند گفتنی است طرح های پیشگیری از سیل از جمله طرح های آبخیز داری مطالعه شده و آماده است سازمان منابع طبیعی باید اجرا کند و در بالا دست سیلاب را کنترل کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اکیپ های آب منطقه ای به این مناطق اعزام شد که اولا دلایل وقوع سیل را بررسی و علت یابی کنند و سپس لایروبی و سامان دهی رودخانه ها را انجام دهد، گفت: سازمان منابع طبیعی نیز اکیپی اعزام کرد تا مطالعه در حوضه ها انجام و طرح های پخش سیلاب در بالا دست را اجرایی کند.

منصور شیشه فروش با اشاره به وجود حدود سه هزار کیلومتر مسیر رودخانه در استان افزود: لازم است وزارت نیرو و راه و شهرسازی استان کمک کند و اعتبارات مورد نیاز را تامین کنند تا قبل از اینکه بحران ایجاد شود مسیل ها و رودخانه ها و پل هایی که قدرت عبور سیل را ندارند و مسیر آن ها تغییر کرده اصلاح و بازسای شوند، درخواست مشخص از برنامه بوجه این است که اعتبارات لازم برای طرح ها پیشگیری اختصاص داده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه مسیر آبراهه ها در گذشت زمان تغییر کرده، بهم خورده و تعدادی از پل هایی که در گذشته احداث شده کارایی لازم را ندارد و باید اصلاح شود، تصریح کرد: بخش هایی که این پل ها در آن وجود دارد ابلاغ شده در مورد ایمن سازی و اصلاح آن ها اقدام کنند که این هزینه بر است و اعتبار لازم دارد مهمترین اقدامات پیشگیری در حوضه های بالا دست طرح های آبخیزداری وطرح های پخش سیلاب است.

انتهای پیام/ج ز