غرب نگران ایجاد تمدنی رقیب در مقابل تمدن مورد ادعای خود است
غرب نگران ایجاد تمدنی رقیب در مقابل تمدن مورد ادعای خود است
رئیس جمهور گفت: آنچه که باعث شده غرب در خصوص جمهوری اسلامی نگران باشد، شکل‌گیری یک تمدن رقیب در مقابل تمدن غرب بوده، تمدن نوینی که ادعای اداره زندگی انسان معاصر را دارد.

به گزارش الماس؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در افتتاحیه جایزه مصطفی با گرامیداشت هفته وحدت و دفاع مقدس اظهار کرد: این نشست که در پرتو نام مصطفی تشکیل یافته و برای تجلیل و تکریم مقام علم و دانش تلاش می‌کند باید بدانیم که وجود مصطفی علاوه بر مقام بشیر و نذیر یکی از صفات برجسته نبی اسلام مهیمن است و بر همه خلائق هیمنه علمی و تسلط علمی و دانشی دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مقام علمی پیامبر برترین و بالاترین مقام است و به عنوان عالم‌ترین اهل این عالم خوب است که تعریف علم و دانش را از زبان او بشنویم، ایشان در یک بیان نورانی می‌فرمایند علم در سه چیز است، یک در اندیشه‌ها و باورهای الهی، دوم در اخلاق فاضله و سوم در باید و نبایدها و سبک زندگی یک انسان سالک الی الله است.

وی افزود: در این بیان، دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت انسان و باز کردن گره‌ها از زندگی انسان به کار آید و بتواند با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که خدا در طبیعت قرار داده و ظرفیت‌های انسان، فرمول‌ها را کشف کند و بتواند بهترین‌هایی که انسان را به مقصد و مقصود نزدیک می‌کند، برساند.

رئیسی خاطرنشان کرد: آنچه امروز در حوزه‌ها و دانشگاه خوانده می شود در یک جا قول‌الله است و یک جا فعل‌الله است؛ اگر هر دو آهنگ توحیدی باشد همه مراکز علمی و دانشگاهی همه در پرتو توحید پیشرفت و سعادت را برای بشر به ارمغان می‌آورند و دیگر تفاوتی بین علوم مختلف نیست.

وی افزود: برخلاف این اگر علم علم نافعی نباشد و فقط برای کسب قدرت و استعمار باشد نه تنها به نجات انسان کمک نمی‌کند، بلکه ابزار نابودی انسان را فراهم می‌کند.

سید ابراهیم رئیسی گفت: آنچه امروز در نگاه برخی دانشمندان که برخوردار از دانش هستند می‌بینید، علمشان به جای اینکه نفعی برای بشر داشته باشد تبدیل به دانشی برای نابودی انسان‌ها شده است.

وی ادامه داد: فنون جدید نظامی، هسته‌ای و ابزارهای مختلف برای نابودی انسان‌ها به دست دانشمندان غیرالهی درست شده است که فقط فرمول بلدند ولی ابزار نابودی انسان هستند.

رئیس جمهور اذعان کرد: در تاریخ اسلام می‌بینید با آغاز رسالت پیامبر تمدن اسلامی رقم خورد و این حرکت علمی از ابتدا یک جهشی را در جهان اسلام بوجود آورد تا جایی که این حرکت علمی در قرن دوم به جهشی تبدیل شد که مطابق با قرن یازدهم میلادی است. در حالیکه علم و تمدن در دنیای اسلام وجود داشت، در اروپا ظلمت و جهل، جولان می‌داد.

رئیسی با بیان اینکه دنیا مرهون تمدن اسلامی است، گفت: امروز با نگاهی که در دنیای اسلام به علم نافع و به شکل دادن به تمدن دین و ارزش‌های الهی وجود دارد و با ظرفیت های که دانشمندان جهان اسلامی دارند و با اعتقاد و باوری که به همگرایی و همراهی وجود دارد کاملا به دستیابی به یک تمدن نوین امکان‌پذیر است و جلوه‌های این تمدن بر همگان روشن است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تفاوت این نشست با نشست های علمی دیگر این است که جایزه صرفا جایزه به دانش نیست بلکه جایزه به آن امری است که دو بال دارد یک علم و دوم ایمان است.

*جایزه مصطفی با سایر نشست‌های علمی متفاوت است

وی در ادامه بیان کرد: ما نشست‌های علمی زیادی داریم اما جایزه مصطفی متفاوت است و جوایز آن نگاه آن به علمی است که سعادت و رفاه بشری و آینده و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند و بتواند فرهیختگانی را در عالم و جهان اسلام شناسایی و معرفی کند که آن‌ها نماد علم، فناوری و نوآوری شوند و به عنوان الگو برای دانشمندان در مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و فناوری شناخته شوند، تا جوان‌ها ترغیب شوند تا جز بهترین‌های علمی باشند.

رئیسی افزود: جایزه مصطفی این رسالت را بر عهده دارد و این رسالت بزرگی است؛ آنچه که باعث شده غرب در خصوص جمهوری اسلامی نگران باشد، شکل‌گیری یک تمدن رقیب در مقابل تمدن غرب بوده، تمدن نوینی که ادعای اداره زندگی انسان معاصر را دارد

وی افزود: در جهان علم باید این حرکت یک حرکت نو ابتکاری و خلاقانه تلقی شود و در جهت ترقی و توسعه آن تلاش شود چرا که این نگاه می‌تواند انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز باشد.

سید ابراهیم رئیسی گفت: علم باید در خدمت رشد و تعالی انسان باشد؛ امروز تاکید مقام معظم رهبری به همه مراکز علمی و صنعتی این است که باید تلاش، تلاش دانش بنیان باشد تا بتوانیم دانایی را ضمیمه توانایی کنیم تا بشود یک محصول نواورانه و فن‌آور برای زندگی معاصر داشته باشیم.

*غرب نگران ایجاد تمدنی رقیب تمدن ادعایی خود در جمهوری اسلامی است

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه در غرب از جمهوری اسلامی نگران آن بوده است این بوده که یک تمدن رقیب در مقابل تمدن ادعایی آن‌ها شکل بگیرد و اساس ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی هم همین بوده است چرا که مسلمین دارای پیشینه قوی هستند و دانشمندان بزرگی چون خوارزمی و بوعلی سینا را داشته است و امروز نیز شخصیت‌های علمی را در جهان اسلام داریم که می درخشند.

سید ابراهیم رئیسی گفت: اما امروز بنام نظام اسلامی و بنام ارتباطات علمی در جهان اسلام این ارتباطات شکل گرفته و یک قدرتی را در جهان اسلام رقم زده است و قدرت دانشمندان مسلمان دارای علم نافع که تفکر و اندیشه آن برای انسان معاصر است و انجه غرب از ان وحشت داشت، شکل گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: معتقدیم بر اینکه همچنانی که در گذشته افتخارات علوم و فنون بر دوش چهره های مسلمان بوده است و در عصر جدید نیز بر بر دوش دانشمندان مسلمان نیز هست این می تواند برای جهان اسلام و جهان بشریت سخنی نو و تمدنی نوین را نوید بدهد.

*و جایزه مصطفی باید شامل همه علوم و فنون شود

در ادامه رئیس جمهور به این نشست پیشنهاد کرد: این نشست های علمی را همواره محترم بشمارید و به غنا بخشیدن به این نشست ها تلاش کنیم و جایزه مصطفی باید شامل همه علوم و فنون شود و فقط نسبت به علوم پایه و مهندسی یا علم و فناوری نباشد و علوم انسانی نیز شامل این جایزه شود.

وی در پیشنهاد دیگری گفت: در نشست‌های علمی با حضور اندیشمندان برای آنچه بر بشریت می گذرد بیاندیشند و راه‌های نو پیشنهاد کنند و امروز زمینه برای پذیرش بین ملت‌ها و مراکز پژوهشی فراهم شده است و به برکت خون شهیدان، مسلمانان در سراسر عالم می‌خواهند مسلمان زندگی کنند و هویت اسلامی خود را بازیافته‌اند.

رئیسی گفت: پیشنهاد از سوی فرهیختگان و دانشمندان با نگاه به مشکلاتی که امروز پیش پای مردم است بسیار می تواند راهگشا باشد به این معنا فقط تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان در کتابخانه‌ها نباشد و در عرصه زندگی انسان معاصر راه‌گشا و اثربخش باشد چرا که این خواست انسان معاصر از فرهیختگان است.

وی گفت: روشنفکر به کسی نمی‌گوییم که جوامع را به فرهنگ غربی و بیگانه سوق دهد روشنفکر به کسی می‌گوییم که بداند قبل از اینکه دیگران بداند و بفهند قبل از اینکه دیگران بفهمند و جوامع را خوب رصد کند و آسیب‌ها و تهدیدها را هشدار دهد و خود نیز برای ایفای نقش و نظریه‌پردازی آماده باشد.

* امروز جوامع بشری بیش از هر زمانی نیاز به علم نافع دارند

رئیس جمهور گفت: امروز جوامع بشری بیش از هر زمانی نیاز به علم نافع دارند، علمی که بتواند در جوامع بشری نورانیت ایجاد و ظلمت و بی عدالتی و فساد را کنار بزند و به زندگی انسان معنا ببخشد.

انتهای پیام/ ج ز

  • نویسنده : جمشید حسینی