میناکاری هنری چشم‌نواز و پرتقاضا
میناکاری هنری چشم‌نواز و پرتقاضا
قدمت میناکاری همدان به بیش از ۵٠ هزار سال پیش برگشته و همانگونه که از اسمش نیز مشخص است از شهر همدان نشأت می گیرد، این هنر در اصفهان و در دوره صفویه اوج خود را سپری کرده است.

بهاره مونسیان در گفت‌وگو با خبرنگار الماس در خصوص ابزار و لوازم مورد نیاز میناکاری همدان اظهار کرد: سمباده، رنگ، سفال خام، لعاب و سیاه قلم از ابزار این هنر کهن به حساب می آید، در خصوص معرفی ابزار باید بگویم سیاه‌قلم ترکیبی از گرافیت و چسب است با سیاه قلم خطوط رنگی را از همدیگر جدا کرده و با جداسازی خطوط و تفکیک رنگ ها از همدیگر، به ظرف جلوه می دهیم.
این هنرمند اصفهانی بیان کرد: در میناکاری همدان اغلب از رنگ‌های سبز، آبی فیروزه‌ای، قرمز و سفید می شود، سمباده نیز برای صاف کردن ظروف سفالی بکار می رود، رنگ میناکاری همدان مخصوص بوده و فقط با این رنگ می توان ظروف را رنگ آمیزی کرد، سفال میناکاری نیز باید وزن متناسبی داشته و مناسب برای میناکاری همدان باشد.
مونسیان در خصوص چگونگی انجام کار توضیح داد: پس از تهیه ظرف سفالی، باید سطح سفال را با سمباده به خوبی صاف و سیقلی کرده و با جوهر میناکاری رنگ پردازی ظروف را انجام می دهیم، با سیاه قلم نیز بند می کشیم پس از اتمام رنگ پردازی که بصورت نقطه ای انجام می شود، باید ظرف را لعاب کرده و برای کوره آماده کرد.
وی افزود: نقطه مرکزی ظروف و مخصوصاً بشقاب ها بسیار مهم است و برای خرید سفال نیز باید دقت کرد در غیر این صورت همسان سازی و تقارن در ظرف ایجاد نخواهد شد و این درصورتی است که تقارن در این هنر، حرف اول را می زند، به جهت سهولت در همسان سازی ظروف، شابلون های چوبی و پلاستیکی وجود دارد.
بهاره مونسیان با اشاره به اینکه برای اینکه طرح به‌درستی بر روی سفال منتقل شود از شابلن استفاده می شود و بدون شابلن نیز می توان طرح را اجرا کرد، ادامه داد: تمام ابعاد طرح باید با سطح ظرف همخوانی داشته و مماس باشد برای استفاده از شابلن، باید شابلن را روی کار گذاشته و با قلمی که مخصوص این کار است، خطوط را روی ظرف بکشیم.
این هنرمند میناکاری تصریح کرد: در انجام اغلب هنرهای صنایع دستی، کنترل لرزش دست حائز اهمیت بوده و میناکاری همدان نیز از این قضیه مستثنا نیست، اگر مخصوصاً در رنگ پردازی، لرزش دست کنترل نشود نتیجه کار مطلوب نخواهد بود لعاب نیز محلولی و مایع است، لعاب را پس از اتمام رنگ پردازی، در قیف‌ مخصوص ریخته و در درون خطوط نقش‌های حک‌شده فرو می بریم.
مونسیان متذکر شد: لعاب‌کاری را در چند نوبت باید انجام داد و در لعاب کاری باید مواظب باشیم محلول را به اندازه روی سطح بریزیم در پایان انجام این هنر، دور بشقاب را باید چک کنیم دور بشقاب بسیار مهم است و باید منظم باشد پس از اتمام این مراحل، باید مقداری فرد بر روی ظرفی که آماده شده، پاشیده شود.
وی در خصوص خاصیت فرد در این هنر، خاطرنشان کرد: فرد دانه‌های شیشه‌ای ظریفی بوده و هنگامی که از آن استفاده کنیم، سطح سفال صاف و صیقلی می شود نکته قابل توجه فرد این است که به کار خاصیت ضد آب بودن بخشیده و پس از آنکه ظرف از کوره خارج می شود، کیفیت کار به صورت قابل‌توجهی بالا می‌رود.

به گزارش الماس، قدمت میناکاری همدان به بیش از ۵٠ هزار سال پیش برگشته و همانگونه که از اسمش نیز مشخص است از شهر همدان نشأت می گیرد، این هنر در اصفهان و در دوره صفویه، دوران اوج خود را به سر می برد در زمان ها و دوره های قبل تر، از این هنر برای تزئین لباس درباریان نیز استفاده می شد اما اکنون اغلب به صورت ظروف تزئینی استفاده می شود و سالیان زیادی است در اصفهان در بعد بزرگ تولید و اجرا می شود.
انتهای پیام/ ج ی

  • نویسنده : یگانه شاهمیرزایی