استاد میناکاری اصفهانی: ساز و کار حمایت از هنرمندان باید بازنگری شود
استاد میناکاری اصفهانی: ساز و کار حمایت از هنرمندان باید بازنگری شود
استاد میناکاری اصفهانی گفت: مشکلات هنرمندان زمانی مرتفع می شود که خود ما بیش از پیش در تصمیم گیری ها و ساز و کارهای حمایتی نقش آفرینی کنیم.

محمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: ٢٠ سال از وقت خود را در حوزه هنر و پیشرفت هنری شهر اصفهان گذراندم، علاوه بر وقت، حتی سرمایه ام را نیز در این کار گذاشتم و نهایتا به دلیل مدیریت های اشتباهی که در حوزه بازار صنایع‌دستی اصفهان بوجود آمد، نهایتا و برخلاف خواسته خودم از این کار دست کشیدم چرا که مخارج زندگی هزینه می خواهد و نمی توان چندین سال با امید دادن به بهتر شدن شرایط در آینده زندگی کرد.
هنرمند و مدرس میناکاری در اصفهان بیان کرد: درست است که در طول این سال ها از اینکار درآمد داشتم و سرمایه جذب کردم اما در واقع برای سرپا نگهداشتن کارگاه ها و آموزشگاه صنایع دستی ام نه تنها هرچه پس انداز کرده بودم را گذاشتم، بلکه مواقعی که کارگاه ها نیاز به سرمایه داشت، چندین وام گرفته و تزریق کارگاه کرده بودم تا فعلا از شرایط اضطرار خارج شده و بازار راه بیوفتد و این وضعیت جبران شود.

کریمی بیان کرد: علاوه بر مدیریت هایی که در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری به درستی پیش نمی رفت شرایط اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی نیز به سمتی رفت که در یک دوره، اهمیت صنایع‌دستی و گردشگری به کل از ذهن ها پاک شد و مسئولان و کسانی که باید راهکارهای خوب و کارساز ارائه دهند، آنگونه که لازم بود نقش آفرینی نکردند.
وی افزود: پس از اینکه این اتفاق رقم خورد هنرمندان زیادی کنار کشیده شده و صدای ورشکست شدن هنرمندان و کسبه میدان امام در شهر پیچید و در این مرحله تدابیر جزئی در حد وام های ناچیز به چندتن از هنرمندان پرداخت شد که این وام ها نه تنها هیچ کاری از پیش نبرد بلکه هنگامی که قسط هایش شروع شد یک زخم جدید برای هنرمند محسوب شد چرا که یک مشکل ریشه ای را سطحی تلقی کرده بودند و فقط یک شاخه به دیگر شاخه های مشکلات هنرمندان اضافه کرده بودند.
محمد کریمی اذعان کرد: درست است که نبود گردشگر و به حداقل رسیدن صادرات صنایع‌دستی از بزرگترین مشکلات هنرمندان و این مشکل اقتصادی بود، اما چاره این مشکل دادن وام به هنرمند نیست بلکه درست کردن زیرساختی است که اساساً و سالیانه مشکل اقتصادی هنرمند را رفع کند ضمن اینکه یک هنرمند به تنهایی و به راحتی می تواند برای حداقل ١٠٠ نفر بصورت مستقیم کارآفرینی کرده و برای چرخه اقتصادی و تاریخی استانش بسیار مفید باشد.

هنرمند اصفهانی ادامه داد: اصفهان مهد هنر است و هیچ شکی در آن نیست اما ساز و‌کاری که برای حمایت از هنرمندان تعریف شد نتوانست همه هنرمندان را حمایت کند و بسیاری از هنرمندان از صحنه کنار رفتند و من هم که روزی آموزشگاه و چند نیرو داشتم امروز در منزل به صورت پاره وقت فعالیت می کنم.
کریمی بیان کرد: مشکلات هنرمندان زمانی مرتفع می شود که خود ما بیش از پیش در تصمیم گیری ها و ساز و کارهای حمایتی نقش آفرینی کنیم.
محمد کریمی گفت: امیدوارم دولت جدید و مدیران آن بتوانند با برنامه ریزی شرایط متفاوتی را برای هنرمندان و خصوصا در شهر هنر و تاریخ ایجاد کنند.

انتهای پیام/ ج ی