بافندگی فرش همچنان به عنوان شغلی در خانه جریان دارد
بافندگی فرش همچنان به عنوان شغلی در خانه جریان دارد
فرش دستباف نیز یکی از این صنایع دستی است که علی رغم اینکه در این سال‌ها بازارش به سردی رفته اما همچنین هنوز در بسیاری از نقاط کشور به عنوان یک شغل خانگی مطرح بوده هر چند کارگاه‌های بزرگتر نیز در این عرصه وارد شده‌اند.

هنرهای که با هنر ذهن و دست ایجاد می‌شود همیشه علاقه‌مندان خود را دارد؛ فرش دستباف نیز یکی از این صنایع دستی است که علی رغم اینکه در این سال‌ها بازارش به سردی رفته اما همچنین هنوز در بسیاری از نقاط کشور به عنوان یک شغل خانگی مطرح بوده هر چند کارگاه‌های بزرگتر نیز در این عرصه وارد شده‌اند.

طیبه رفیعی یکی از قالی بافان اصفهان است که از ۶ سالگی به بافندگی مشغول بوده و حتی با داشتن پنج فرزند قد و نیم قد، دوشادوش مادرش قالی بافی کرده است، طیبه رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: از کودکی بافت قالی را از مادرم فرا گرفته و بجای بازی کردن با هم سن و سال هایم کمک مادرم قالی می‌بافتم مدرسه را تا کلاس پنجم ادامه داده و حتی حین تحصیل به قالی بافی مشغول بودم.
بانوی قالیباف اصفهانی عنوان کرد: ۱۶ سالگی متأهل شده و بواسطه اینکه خانه ام نزدیک به خانه مادرم بود، قالی بافی را ترک نکرده و حتی با وجود فرزندآوری، همچنان کمک مادرم قالی می بافتم در این مدت نیز مادرم دو دار قالی خود را به ۶ دار قالی افزایش داده بود و تعدادی از همسایه ها در خانه وی مشغول به کار بودند.
رفیعی توضیح داد: من علاقه زیادی به بافتن قالیچه های سایز کوچک با طرح لیلی و مجنون داشتم اما مادرم همیشه اصرار به بافتن قالیچه های ١٢ متری داشت گهگاهی برای دل خودم قالیچه های کوچک بافته و قاب می کردم به دیوار می زدم اما پس از پیداشدن مشتری، آن ها را می فروختیم.
وی در خصوص وسایل و چگونگی انجام کار افزود: نخ های ابریشمی، القاج، رویی، دفتین، نقشه، قیچی، تیغ، دار قالی و دستگاه وسایل کار ما به حساب می آیند همسرم نیز در این مدت چله کشی را فرا گرفته و چله کشی دارها را انجام می داد من و مادرم نیز مهیا کردن وسایل و بافت فرش ها را به کمک همسایه هایمان انجام می دادیم.
طیبه رفیعی ادامه داد: مشتری هایمان اغلب فرش فروشان بازار بودند اما مشتری شخصی نیز داشتیم ضمن اینکه فقط تعداد زیادی قالی برای جهیزیه اطرافیان بافتیم چرا که با دقت بالایی ظرافت در بافت فرش را رعایت کرده و از بهترین متریال برای بافت بهره می بردیم تا نتیجه مطلوب بوده و به دلمان بنشیند.
قالیباف اصفهانی تصریح کرد: برخی از قالی ها حتی تا دوسال زحمت می گیرد، دوسال زحمت برای یک قالی علاوه بر خسته کننده بودنش، بهره برداری از زحمت اکنون را به آینده موکول می کند ضمن اینکه برخی از قالی ها را بصورت چکی از ما خریداری می کردند برای همین چند دستگاه قالی بسته بودیم که بتوانیم مرتباً قالی ها را فروخته و مخارج را تامین کنیم.
رفیعی گفت: زمانی که بیمه قالی بافی به بیمه تأمین اجتماعی اضافه شد همان موقع ثبت نام کردیم و هنوز بیمه رد می کنیم برای دیگر قالی بافان کارگاه نیز بیمه رد کردیم جا داشت بیمه قالی بافی خیلی زودتر از دیگر مشاغل گذاشته شود.

طیبه رفیعی متذکر شد: از آنجایی که فرش دستباف زمان و توان زیادی را می گیرد تا کامل شود و نقد شدن زحمتش زمان بر است آنگونه که باید و شاید، برای کارگاه های قالی بافی بصرفه نیست ضمن اینکه سود اصلی از فروش قالی، واسطه هاست.

قالیباف اصفهانی اذعان کرد: اگر شرایطی پیش می آمد که قالی‌بافان خودشان می توانستند مستقیما با مشتری ارتباط بر قرار کنند بهتر بود هرچند این موضوع نیز ایرادات خود را دارد چرا که ما در طول سال نهایتا بتوانیم ۵ تا ۶ فرش تحویل دهیم و این رقم برای یک فروشگاه فرش ناچیز است.
انتهای پیام/