باید‌ها و نبایدها برای فعالیت در روزهای گرم/ در مواجه با گرمازدگی چه کنیم؟
باید‌ها و نبایدها برای فعالیت در روزهای گرم/ در مواجه با گرمازدگی چه کنیم؟
متخصص تغذیه گفت: بعد از اینکه دچار گرمازدگی شدید، به گرما حساس خواهید شد این می تواند حدود یک هفته طول بکشد مهم است که استراحت کنید و به بدن خود اجازه دهید بهبود یابد.

احسان نصر در گفت‌وگو با خبرنگار الماس در خصوص گرمازدگی اظهارکرد: گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بدن بیش از حد گرم می شود این زمانی اتفاق می افتد که دمای درون بدن به حداقل ١٠۴ درجه فارنهایت برسد گرمازدگی بسیار جدی تر از خستگی گرمایی بوده و می تواند باعث شوک، نارسایی اندام ها یا آسیب مغزی شود همچنین در موارد شدید، گرمازدگی می تواند فرد را بکشد.
متخصص تغذیه در رابطه با علائم گرمازدگی توضیح داد: گرفتگی عضلات، عرق کردن شدید، پوست رنگ پریده یا سرد، ضعف، سردرگمی، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع یا استفراغ، ضربان قلب سریع و ادرار تیره رنگ که نشان دهنده کم آبی بدن است از جمله علائم گرمازدگی محسوب می شود.
نصر بیان کرد: علاوه بر این علائم، علائم هشدار دهنده گرمازدگی شامل تب ١٠۴ درجه فارنهایت یا بالاتر، پوست برافروخته یا قرمز شده، عدم تعریق، مشکل در تنفس، غش کردن و تشنج می شود.
وی در رابطه با علت گرمازدگی خاطرنشان کرد: بیماری های مربوط به گرما زمانی رخ می دهند که بدن نتواند خود را خنک نگه دارد، با افزایش دما، بدن برای خنک ماندن عرق تولید می کند در روزهای گرم و مرطوب، افزایش رطوبت هوا این روند را کند می کند.
احسان نصر ادامه داد: هنگامی که بدن نمی تواند خنک شود، دمای بدن افزایش یافته و ممکن است فرد بیمار شود گفتنی است هوای گرم و ورزش از عوامل اصلی گرمازدگی هستند بعلاوه در تنظیمات گرما، باید مراقب دمای بیرون نیز بود چراکه شاخص گرما با دما یکسان نیست و قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما را افزایش می دهد.
متخصص تغذیه در رابطه با چگونگی تشخیص گرمازدگی اشاره کرد: اگر فردی علائم شناخته شده بیماری گرما را نشان می دهد، دمای بدن او را اندازه گیری کنید اگر ١٠۴ درجه فارنهایت یا بیشتر باشد به این معنی است که احتمالا دچار گرمازدگی شده و باید با ۱۱۵ تماس گرفته و فورا مراقبت های پزشکی دریافت کنید.
نصر اذعان کرد: کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با گرما انجام دهید نوزادان، کودکان و افراد مسن نسبت به گرما حساس تر هستند و نیاز به توجه بیشتری دارند.
وی اعلام کرد: همچنین اگر بیمار هستید یا چاقی یا بیماری قلبی دارید در معرض خطر بیشتری قرار دارید افرادی که بیرون از خانه یا در محیط های گرم کار می کنند نیز در معرض خطر گرمازدگی هستند.
وی افزود: هنگامی که دما و شاخص گرما بالاست بیرون نروید در صورت امکان، در محیط های بسته و دارای تهویه مطبوع بمانید اگر مجبورید بیرون بروید، اقدامات احتیاطی را انجام دهید.
احسان نصر درخصوص اقدامات احتیاطی متذکر شد: لباس های سبک، رنگ روشن و گشاد بپوشید با پوشیدن کلاه یا استفاده از چتر از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) ١۵ یا بالاتر استفاده کنید.
متخصص تغذیه گفت: در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید کمک آبی و کمبود نمک باعث بیماری های مرتبط با گرما می شود برخی از نوشیدنی های ورزشی می توانند به جبران نمک از دست رفته بدن در اثر تعریق کمک کنند هر ١۵ تا ٢٠ دقیقه آب یا مایعات دیگر بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید.
نصر توضیح داد: اگر ادرار شما شفاف است احتمالاً به اندازه کافی مایعات می نوشید ادرار تیره رنگ نشانه کم آبی بدن است از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و نوشابه یا الکل خودداری کنید یا آن را محدود کنید.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت های خارج از منزل را برای ساعات خنک تر روز یعنی قبل از ساعت ١٠ صبح و بعد از ۶ بعد از ظهر برنامه ریزی کنید و استراحت های مکرر از گرما و فعالیت های خارج از منزل داشته باشید.
احسان نصر تصریح کرد: هنگامی که هوا گرم است کودک را در ماشین خود رها نکنید حتی اگر پنجره ها را باز کنید، گرمای شدید می تواند بسیار خطرناک باشد.
متخصص تغذیه اعلام کرد: برخی داروها می توانند شما را در معرض خطر گرمازدگی قرار دهند آنها بر نحوه واکنش بدن شما به گرما تأثیر می گذارند اگر هر یک از این موارد را مصرف می کنید یا مشکل سلامتی مداوم دارید، با پزشک خود صحبت کنید آنها می توانند به شما در مدیریت گرما با شرایط خود کمک کنند.
نصر در مورد این قبیل داروها گفت: آنتی بیوتیک ها، داروهای آلرژی و آنتی هیستامین ها، برخی از داروهای مورد استفاده برای کنترل فشار خون، کلسترول و بیماری های قلبی بتابلوکرها و منقبض کننده های عروق از جمله این داروها هستند.
وی ادامه داد: برخی از داروهایی که مشکلات سلامت روان را درمان می کنند یعنی داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی، داروهای تشنج، قرص آب، ملین ها، چند نوع قرص لاغری، داروهای آکنه تجویزی، مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین (آمفتامین) نیز از جمله این داروها به حساب می آید.

احساس نصر در رابطه با راه های درمان گرمازدگی گفت: اگر شخصی دچار گرمازدگی شد باید به سرعت از حرارت خارج شده و در یک مکان خنک یا حداقل در سایه قرار گرفته، دراز کشیده و پاهایش را بالا بیاورد تا خون به قلبش جریان پیدا کند.
متخصص تغذیه اشاره کرد: هر لباس تنگ یا اضافی را در بیاورید، حوله های خنک را روی پوست مالیده یا یک حمام خنک بگیرد این به تنظیم و کاهش دمای داخلی بدن فرد کمک می کند همچنین مایعات مانند آب یا نوشیدنی ورزشی نوشیده و آنها را جرعه جرعه بنوشد ضمن اینکه مایعات همراه با کافئین یا الکل ننوشد.
نصر در حوزه موارد جدی تر که نیاز به تماس با ۱۱۵ دارد، توضیح داد: اگر علائم بهبود نمی یابند یا بعد از ٣٠ دقیقه درمان اولیه همچنان تب ١٠٢ درجه فارنهایت دارند، اگر فرد دچار شوک می شود، غش می کند یا تشنج می کند، نفس نمی کشد یا  باید فوراً CPR را شروع کنید تا فرد را احیا کنید با اورژانس تماس بگیرید.
وی ادامه داد: بعد از اینکه دچار گرمازدگی شدید، به گرما حساس خواهید شد این می تواند حدود یک هفته طول بکشد مهم است که استراحت کنید و به بدن خود اجازه دهید بهبود یابد از هوای گرم و ورزش خودداری کنید و از پزشک خود بپرسید که چه زمانی بازگشت به فعالیت های عادی بی خطر است.
انتهای پیام/ ج ی