به گزارش الماس خبر به نقل از روابط عمومی راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان، فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان با اشاره به فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت سند جامع پدافند غیرعامل در حوزه حملونقل جادهای استان اصفهان تدوین و در حال نهایی شدن است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان عنوان کرد: در این سند جامع، ضمن بررسی ۲۵هزار و ۱۹۴ مورد دارایی در زیرساختها و تاسیسات حملونقل جادهای استان اصفهان، شامل ابنیههای فنی، پلها، تونلها، تقاطعها، راهدارخانهها و مراکز امداد جادهای، پایانههای بار و مسافر، مجتمعهای خدماتی بینراهی، سامانههای بار و مسافر، سامانههای هوشمند جادهای و… در ۳۴ خوشه طبقهبندی و پس از تجزیه و تحلیل نرم افزاری، ۳۰ دارایی با عنوان مراکز ثقل حیاتی، حساس، مهم و قابل نگهداری در شبکه حملونقل جادهای استان اصفهان شناسایی شد.
وی افزود: در این مطالعات ضمن شناسایی نقاط آسیبپذیر، دستورالعمل افزایش تابآوری و یا نگهداری و حفاظت از هرکدام از این مراکز ثقل مورد بررسی و توجه قرار گرفت.
دادخواه بیان کرد: موقعیت استراتژیک و جغرافیایی، تمرکز واحدهای صنعتی و کشاورزی، استان اصفهان را به یکی از استانهای مهم و تاثیرگذار در زمینه ترانزیت و حملونقل تبدیل کرده و به طور متوسط در سال ۲۷۰ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان اصفهان ثبت میشود و سالانه حدود ۱۵ میلیون مسافر از استان اصفهان به سایر نقاط کشور سفر میکنند که نشاندهندهی اهمیت بسیار بالای توجه به پدافند غیرعامل در کاهش آسیبپذیری و افزایش ایمنی در زیرساختهای شریانی و به ویژه حملونقل جادهای در مقابل تهدیدات است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان تصریح کرد: تاسیسات و تجهیزات راهها به عنوان بخشی از مراکز حساس هر کشور محسوب شده و در زمان بحران و تهدیدات خارجی، حفاظت از راههای و تامین ایمنی عبور و مرور استفاده کنندگان از راهها و تداوم خدمات از عمده اهداف پدافند غیرعامل در حملونقل جادهای محسوب میشوند.
وی خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل به عنوان یک اقدام در مرحله پیش از بحران باید در برنامهریزیها مدنظر قرار گیرد و برنامه ریزی و مدیریت صحیح زیرساختهای اساسی در حوزه حملونقل جادهای با رویکرد پدافند غیرعامل از اساسیترین نیازهای همه مدیران این بخش است که بتوانند در صورت وقوع بحران، تا حد زیادی از خسارات و تلفات ناشی از مخاطرات پیشگیری کنند.
دادخواه تشریح کرد: در گذشته حملونقل جادهای به عنوان یک عامل امنیتی مطرح نبود اما با ایجاد چالشهای اخیر به ویژه تحریم سوخت و کالاهای اساسی مرتبط با حملونقل جادهای مثل لاستیک و قطعات یدکی این موضوع نیز در مسائل امنیتی قرار گرفته و پرداختن به مسئله امنیت حملونقل کالا و بار در کشور به دلیل تمرکز اصفهان در مرکز حملونقل کالایی از اهمیت راهبردی برخوردار است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان ادامه داد: شریانهای حیاتی یا همان زیر ساختها، جزء بنیانهای اصلی و چارچوبهای پایه هر جامعه به شمار میآیند و شبکه حملونقل جادهای از اساسیترین عناصر زیربنایی هر کشور محسوب شده و از میان این عناصر زیر بنایی، راهها حکم رگهایی را دارند که شبکه آن از تعدادی شریانهای اصلی مثل آزادراهها و بزرگراهها و تعدادی مویرگ مثل راههای فرعی و روستائی تشکیل شده است که سالم ماندن آنها پس از وقوع حوادث نقش مهمی در حیات هر جامعه دارد همچنین سامانههای حملونقل جادهای از اجرای به هم پیوسته متعددی نظیر پلها، گردنهها، نرم افزارهای هوشمند، پایانههای بار و مسافر، مجتمعهای خدماتی بینراهی، راهدارخانهها و… تشکیل شده است که آسیب وارد شده به هر یک از این اجزاء میتواند به قطع عملکرد کل سامانه و ایجاد مشکلات و مسائل مختلفی منجر شود.
انتهای پیام/ی