خاتم‌کاری هنری چشم‌نواز در نصف جهان
خاتم‌کاری هنری چشم‌نواز در نصف جهان
خاتم کاری این خاصیت را دارد چشم و نظر هر شخصی با هر سلیقه‌ای را به سمت خود بکشد و بواسطه این خاصیت توانست از مرزهای ایران گذر کرده و فرا مرزی شود.

به گزارش الماس؛ خاتم کاری از جمله هنرهای بسیار قدیمی و متمدن کشورمان بوده و از همان زمان پیدایشش توانست خود را در دل ها و خانه های ایرانیان جا کند؛ این هنر همچنین این خاصیت را دارد چشم و نظر هر شخصی با هر سلیقه‌ای را به سمت خود بکشد و بواسطه این خاصیت توانست از مرزهای ایران گذر کرده و فرا مرزی شود.

خاتم کاری اولین هنری نیست که از کنارهم قراردادن اشکال هندسی و مثلث ها در کشور ایران بوجود آمده باشد اما تلفیق استخوان، فلز، چوب‌های رنگی و ظرافت در برش دسته‌هاست که این هنر را متمایز کرده و چگونگی تکامل این هنر، به راستی هر شنونده ای را میخکوب می‌کند.

قرار گرفتن درست و اصولی اجزای کار هنر خاتم‌کاری در کنار هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شاگردان و کارورزان نمی توانند تا زمانی که تسلط کافی بر روی انجام آن پیدا نکردند، دسته های خاتم را بچینند و این کار اغلب توسط استادکار انجام خواهد شد تا نتیجه کار مقبول و مرغوب باشد.

محمد مصلحی یکی از استادکارانی است که سال های زیادی را در استان اصفهان وقف انجام هنر خاتم و تولید اشیاء نفیس کرده است بنابراین با این هنرمند زبردست به گفت‌وگو پرداختیم تا اطلاعات بیشتر و دقیق تری را در حوزه مراحل انجام این هنر بدست آوریم.

*خوش سلیقه بودن استاد خاتم کاری مهم است

محمد مصلحی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: اینکه چه طرح و رنگی را در تهیه هنر خاتم بکار ببریم سلیقه ای است بنابراین مهم است استاد خاتم کار علاوه بر تبحر و ظرافت در انجام مراحل خاتم کاری، خوش سلیقه نیز باشد تا نتیجه هنری که انجام شده، دلنشین و جذاب باشد.

استادکار و مدرس خاتم کاری عنوان کرد: مواد اولیه خاتم شامل استخوان حیوانات، فلزات، چوب های رنگی، چسب سریش و یک سری ابزار است که در این هنر از چوب های مختلفی بهره می گیریم چراکه کارایی و رنگ هر چوب با چوب دیگر متفاوت بوده و همچنین مقاومت چوب ها نیز با یکدیگر فرق می کند.

مصلحی بیان کرد: دسته ها را طبق سلیقه خودمان براساس اصولی که موجب شکل گیری لایه خاتم می شود می چینیم، با چسب سریش چسبانده، با نخ محکم کرده و پس از خشک شدن به ضخامت یک و نیم تا دو و نیم میلی متر می بریم، لایه ها به شکل های مثلثی و متساوی الاضلاع بریده می شوند و نهایتا با کنار هم قرارگرفتن روی ظرف موردنظر، سوهان کشی و پرداخت کامل می شود.

زهرا احمدی هنرمند جوان دیگریست که به تازگی به جمع هنرمندان این شاخه از هنر نفیس ایرانی پیوسته و پس از گذراندن دوره آموزشی خود نزد استاد خاتم کاری، اکنون کمتر از دوسال است به صورت مستقل به تولید و فروش مصنوعات دستی روی آورده و اعتقاد دارد این کار روحش را تجلی داده است.

*خاتم کاری مرا وارد بعد دیگری از زندگی کرد

زهرا احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: دو سال پیش مادرم را ناگهانی از دست داده و به افسرگی شدیدی گرفتار شده بودم نهایتأ با اصرار پدرم نزد دوست صمیمی اش که یکی از اساتید و مدرسان خاتم کاری بود رفته و مشغول به یادگیری و انجام خاتم کاری شدم، با اینکه به درستی دل و حوصله انجامش را نداشتم اما پس از گذشت دو هفته با انجام مراحل خاتم کاری احساس بهتری داشتم.

هنرمند خاتم کار اذعان کرد: هیچوقت فکرش را نمی کردم در شاخه هنر اینقدر ذوق و استعداد داشته باشم چرا که از ابتدای نوجوانی فقط و فقط به تحصیلات پرداخته و هیچگاه شاخه دیگری اعم از هنر، موسیقی یا ورزش را امتحان نکرده بودم حتی کلاس های تابستانی ام کلاس های درسی بود اما وارد شدن هنر به زندگی ام مرا وارد بعد دیگری از زندگی کرد.

احمدی تصریح کرد: پس از گذراندن ٧ ماه آموزش توانستم تائیدیه نهایی را از استاد مهربان و جواز کسبم را از سازمان صنایع‌دستی گرفته و با راهنمایی استادم وارد بازار کار شده و شروع به تولید و فروش ظروفی که مزین به هنر خاتم هستند، کنم.

اصغر ساعدی هنرمند دیگری است که با وی در خصوص وضعیت بازار و خرید و فروش خاتم کاری به گفت و گو پرداختیم این هنرمند ادعا می کند اصفهان بهترین شهری است که می توان در آن هنر و استعداد هنری را کشف کرد.

*قدرت پسندیده شدن ظروف هنری را نباید دست کم گرفت

اصغر ساعدی توضیح داد: ١٢ سال است کف بازار سنتی و صنایع‌دستی اصفهان واقع در میدان نقش جهان مشغول به تولید و فروش خاتم کاری هستم، باید بگویم بهبود حضور گردشگران خارجی تاثیر شگرف و بسزایی در حوزه گردشگری و هنر هر شهر و کشوری دارد.

هنرمند و صاحب فروشگاه صنایع دستی یادآور شد: حدود ۶ سال است سفت و سخت درگیر مشکلات صنایع‌دستی شده‌ایم؛ کرونا از یک طرف و پس از آن افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جاری و رکود بازار مشکلات در این حوزه را بیشتر کرده است.

انتهای پیام/ج ی