خروج ۹۰ هزار کیلوگرم  گوشت آلوده از چرخه مصرف با نظارت دامپزشکی در استان اصفهان
خروج ۹۰ هزار کیلوگرم  گوشت آلوده از چرخه مصرف با نظارت دامپزشکی در استان اصفهان
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان گفت: بازرسی گوشت در کشتارگاه ها و ضبط دام ها و لاشه ها و ضمائم آلوده و خروج آن ها  از چرخه مصرف انسانی از دیگر اقدامات موثر در این حوزه است، به طوری که در سال گذشته بیش از 220 هزار کیلوگرم و در شش ماهه اول امسال بیش از 90 هزار کیلوگرم از این محصولات فقط در کشتارگاه های دام استان از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

محمد رفیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار الماس اظهارکرد: بیش از نیمی از بیماری های عفونی شناخته شده در جمعیت انسانی، از حیوانات به انسان منتقل می شود که جایگاه و اهمیت نظارت بهداشتی دامپزشکی را به عنوان بخش مهمی از نظام سلامت واحد نشان می دهد.
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان افزود: کشتارگاه های دام به عنوان بخش مهمی از زنجیره تأمین گوشت، جایگاه ویژه ای در پیشگیری از انتقال بیماری ها به انسان و کنترل بیماری های دامی دارند.
وی بیان کرد: طبق ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب سال ۱۳۵۰ بازرسى و معاینه بهداشتى گوشت و نظارت بهداشتی در کشتارگاه هاى کشور از وظایف سازمان است، البته حیطه نظارت بهداشتی دامپزشکی به کشتارگاه ها محدود نمی شود و این نظارت از ابتدای زنجیره تا مرحله قبل از پخت، تحت عنوان نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره استمرار دارد.

*اصفهان ۲۹ کشتارگاه دام دارد


رفیعی با بیان اینکه استان اصفهان واجد ۲۹ کشتارگاه دام است، ادامه داد:۱۱ کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی و ۱۸ کشتارگاه سنتی است با سیاستگذاری انجام شده توسط سازمان دامپزشکی کشور در سال های اخیر ۲۱ کشتارگاه سنتی از مدار تولید خارج و کشتارگاه های بهداشتی و صنعتی جایگزین آن ها شده اند.
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: با پیگیری های اداره کل دامپزشکی استان در حال حاضر تقریبا کلیه کشتارگاه های دام استان اعم از صنعتی و سنتی به پیش سرد لاشه های دامی مجهز شده اند که اقدامی ضروری و بسیار موثر در پیشگیری از بخش قابل توجهی از بیماری های قابل انتقال از گوشت دام بیمار به انسان بوده است.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر نیز دو کشتارگاه بزرگ صنعتی در آخرین مراحل ساخت و ساز و قرار دارد، بیان داشت: که با افتتاح این دو مجموعه بخش قابل توجهی از گوشت مورد نیاز کشور در این ساختارهای بهداشتی و به روز تأمین خواهد شد، بالطبع با افتتاح این واحد ها، بر اساس برنامه ملی ساماندهی کشتارگاه های دام کشور، تعدادی از واحدهای سنتی از مدار خارج خواهند شد.
محمد رفیعی در مورد مجوز تاسیس کشتارگاه بیان کرد:  در حال حاضر مجوز کشتارگاه دام تنها برای طرح های کشتارگاهی بزرگ صنعتی تیپ یک و دو که واجد کلیه ساختارها، تجهیزات و سامانه های مدیریتی استاندارد باشند، صادر می شود و سیاست سازمان دامپزشکی، تغییر مدار تولید گوشت در ساختارهای کاملاً به روز بهداشتی و جایگزینی آن ها به جای کشتارگاه های سنتی است با این حال اصلاح ساختار و مدیریت کشتارگاه های قدیمی تر نیز همچنان پیگیری می شود.

*نظارت بهداشتی در کشتارگاه ها در چهار سطح انجام می شود


وی در ادامه خاطرنشان کرد: نظارت بهداشتی در کشتارگاه ها در چهار سطح انجام می شود، سطح اول آموزش و خودکنترلی در سطح مدیریت داخلی کشتارگاه است، در سطح دوم نظارت بهداشتی و بازرسی گوشت و سایر محصولات در کشتارگاه توسط تیم نظارت بهداشتی که شامل دامپزشکان و پیرادامپزشکان خبره بخش خصوصی است انجام می شود.
رفیعی ادامه داد: در سطح سوم نظارت بهداشتی عالی توسط بخش های تخصصی سازمان دامپزشکی و از طریق ناظران و بازرسان دولتی انجام می شود، سطح چهارم نیز کنترل محصولات در سطح عرضه است که توسط مسئولان فنی و بازرسان دولتی آن حوزه انجام می شود و در حال حاضر بیش از ۶۰ دامپزشک بخش خصوصی و بیش از ۳۰ دامپزشک بخش دولتی در بخش نظارت بهداشتی کشتارگاه های دام استان مشغول به فعالیت هستند.
 
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان با عنوان اینکه افرادی که مشغول به کار هستند آموزش می بینند و وضعیت سلامت این افراد رصد می شود، اذعان داشت: کلیه پرسنل فعال در بخش های تولیدی کشتارگاه ها موظف به معاینات پزشکی مستمر و اخذ کارت سلامت هستند، آموزش این افراد نیز به صورت گروهی و انفرادی توسط تیم نظارت بهداشتی کشتارگاه ها انجام می شود.
رفیعی افزود: یکی از مهمترین مأموریت های سازمان دامپزشکی ارائه راهکار و اقدام اجرایی در چارچوب ضوابط و دستورالعمل های تعریف شده به منظور پیشگیری، کنترل و بعضاً ریشه کنی بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان و بیماری های غذا زاد منتقله از گوشت و فرآورده های جانبی آن است که بخش قابل توجهی از دستورالعمل ها در بخش های مختلف سازمان برای این منظور تعریف و عملیاتی شده است.

وی گفت: در سطح کشتارگاه با بیماری های مهم و خطرناکی مانند تب کریمه کنگو، بروسلوز (تب مالت)، سل گاوی، بیماری های متعدد انگلی و … مواجهیم که برای هر کدام قوانین، دستورالعمل ها و  برنامه های اجرایی مفصلی در دست اقدام است.
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: معاینه دام قبل از کشتار، بازرسی گوشت و ضمائم، تأمین ساختار بهداشتی تولید، پیش سرد گوشت قبل از توزیع، بهبود مستمر زیرساخت های حمل و نقل و زنجیره سرد و پیاده سازی سامانه های بهداشتی و قرنطینه ای بخشی از این اقدامات است، احداث پیش سرد در کشتارگاه ها که در سال های اخیر به جد پیگیری شده و درحال حاضر تقریباً در کل کشتارگاه های فعال استان راه اندازی شده، از اقدامات اساسی و مهم در پیشگیری از بیماری های خطرناکی مانند تب کریمه کنگو و بروسلوز است.

*در سال گذشته بیش از ۲۲۰ هزار کیلوگرم محصولات در کشتارگاه های دام استان از چرخه مصرف انسانی خارج شده است


محمد رفیعی در ادامه بیان کرد: بازرسی گوشت در کشتارگاه ها و ضبط دام ها و لاشه ها و ضمائم آلوده و خروج آن ها  از چرخه مصرف انسانی از دیگر اقدامات موثر در این حوزه است، به طوری که در سال گذشته بیش از ۲۲۰ هزار کیلوگرم و در شش ماهه اول امسال بیش از ۹۰ هزار کیلوگرم از این محصولات فقط در کشتارگاه های دام استان از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.
وی افزود: دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت نظارت شرعی بر کشتار دام در کشتارگاه ها را بر عهده دارد که در استان اصفهان این امر از طریق استقرار ۲۹ نفر ناظر ذبح شرعی ثابت که از روحانیون معتمد و متخصص این دفتر هستند، تحقق پیدا کرده است، جذب، آموزش و نظارت عالیه بر عملکرد ناظران ذبح شرعی نیز توسط این دفتر در کلیه کشتارگاه های دام استان و حتی کشتارگاه های عامل واردات گوشت در خارج کشور انجام می شود.
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ذبح دام توسط عاملین کشتار، درخارج از کشتارگاه های مجاز، ممنوع و مصداق جرم تهدید علیه بهداشت عمومی و مضر به سلامت جامعه است.
رفیعی با بیان اینکه در حال حاضر در اغلب شهرستان ها حداقل یک کشتارگاه دام فعال است، گفت: با توجه به پوشش کامل جغرافیایی استان بهانه ای برای تخلف در این مورد وجود ندارد، کشتار در خارج کشتارگاه با توجه به خطرات بهداشتی برای عامل کشتار و مصرف کنندگان به هیچ وجه قابل توجیه نیست و بازرسان دامپزشکی با تخلفات این حوزه از طریق مراجع قضایی برخورد قاطع می کنند.
وی توصیه کرد: مردم برای کشتار دام به منظور نذورات به کشتارگاه مراجعه کنند و یا نذر خود را با تأمین گوشت سالم و بهداشتی از مراکز عرضه مجاز در چارچوب بهداشتی و بی خطر ادا کنند، با این حال در صورت کشتار دام، گوشت و آلایش آن را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری و سپس استخوان گیری و مصرف کنند.
کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان گفت: برای اطمینان از سلامت و حلیت گوشت، خرید از فروشگاه های بهداشتی، مجاز و شناخته شده و توجه به اطلاعات مندرج روی برچسب لاشه و بسته های گوشت توصیه می شود.
رفعی ادامه داد: کلیه لاشه های استحصالی در کشتارگاه ها واجد مهر بازرسی بر روی گوشت و برچسب حاوی اطلاعات کشتارگاه و محصول است، مشاهده عمر ماندگاری و سایر اطلاعات گوشت قبل از خرید حق هر مشتری است.
وی گفت: گوشت چرخ شده صرفاً باید به صورت بسته بندی شده در کشتارگاه و کارگاه های بسته بندی و با اطلاعات کامل از قبیل نام و نوع محصول (تازه یا منجمد)، تاریخ تولید و انقضا، شرایط نگهداری، مشخصات واحد تولید کننده و آرم سازمان دامپزشکی کشور باشد و یا در مقابل چشم مشتری چرخ شود. کارشناس مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان اصفهان در پایان گفت: مردم می توانند سوالات و یا شکایت های خود در حوزه فرآورده های خام دامی را با شماره تلفن ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

انتهای پیام/ج ز

  • نویسنده : زهره حسینی