١٢ درصد سد زاینده‌رود پر است/ حجم سد نسبت به سال گذشته ١٠ درصد کاهش داشته‌است
١٢ درصد سد زاینده‌رود پر است/ حجم سد نسبت به سال گذشته ١٠ درصد کاهش داشته‌است
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 درصد از ظرفيت سد پُر است، خاطرنشان کرد: در مدت زمان مشابه سال گذشته در همين تاريخ ١٣ درصد از ظرفيت سد پُر بود.

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس در رابطه با میزان ورودی سد زاینده‌رود اظهار کرد: ورودی سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی تا تاریخ ٢٧ دی‌ماه ١۴٠١ معادل ۱۲۰٫۸۳ میلیون مترمکعب و این در حالی است که ورودی سد در مدت مشابه سال گذشته ۹۱٫۲۵ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود عنوان کرد: میانگین ورودی در ١٠ سال گذشته ۱۴۵٫۹۸ میلیون مترمکعب و همچنین ورودی مدت مشابه بلندمدت ۱۹۶٫۰۱ میلیون مترمکعب بوده است، قابل ذکر است ورودی سد نسبت به سال گذشته ٣٢ درصد افزایش و ورودی امسال نسبت به میانگین ١٠ ساله ١٧ درصد کاهش و ٣٨ درصد کاهش ورودی نسبت به بلند مدت را نشان می‌دهد.

موسوی در رابطه با خروجی‌های سد زاینده‌رود بیان کرد: خروجی سال آبی سد معادل ۱۴۶٫۸۹ میلیون مترمکعب و خروجی سال گذشته ۱۵۲٫۶۶ میلیون مترمکعب گزارش شده و طبق میانگین، خروجی در ١٠ سال گذشته ۲۱۱٫۸ میلیون مترمکعب و خروجی بلندمدت ۳۰۸٫۶۴میلیون مترمکعب ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه خروجی نسبت به سال گذشته چهار درصد و نسبت به میانگین ١٠ ساله گذشته ٣١ کاهش داشته است، افزود: خروجی سد نسبت به بلندمدت ۵٢ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این در حالی است که حجم امسال سد معادل ۱۴۷٫۷ میلیون مترمکعب است.

سید مجتبی موسوی نائینی اذعان کرد: حجم سد در سال گذشته ۱۶۴٫۲۶ میلیون مترمکعب گزارش شد، میانگین حجم سد در ١٠ سال گذشته ۱۹۹٫۶۱ میلیون مترمکعب و همچنین حجم بلندمدت ۶۰۱٫۸۱ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است.

مدیر نگهداری و بهره‌برداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود گفت: حجم سد نسبت به سال گذشته ١٠ درصد و نسبت به میانگین ١٠ سال گذشته ٢۶ درصد کاهش داشته و گفتنی است طبق اعداد و ارقام ذکر شده، حجم سد نسبت به بلندمدت ٧۵ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ درصد از ظرفیت سد پُر است، خاطرنشان کرد: در مدت زمان مشابه سال گذشته در همین تاریخ ١٣ درصد از ظرفیت سد پُر بود.

موسوی درخصوص یخ‌زدگی سد زاینده‌رود در پی سرمای شدید روزهای اخیر، گفت: سد پیش‌تر در سال ۱۳۹۲ و سال‌های سرد نیز دچار یخ‌زدگی شده بود که اختلالی در تأمین آب ایجاد نکرد، هم‌اکنون یک‌دهم درصد مساحت دریاچه سد یخ‌زده و به این لحاظ مشکلی در تأمین آب شرب وجود ندارد.‌

انتهای پیام/ی