روز‌های پرتکاپو برای فعالان چرم در اصفهان
روز‌های پرتکاپو برای فعالان چرم در اصفهان
در آستانه عید نوروز، کارگاه های صنایع‌دستی مانند کارگاه های تولید مصنوعات چرمی در حال تولید هرچه بیشتر محصولاتشان برای فروش شب عید و استقبال از مسافران هستند.

به گزارش الماس خبر، به پارچه ای که از دباغی پوست جانوران، تبدیل به محصولی بادوام و انعطاف‌پذیر شود چرم طبیعی می گویند، چرم طبیعی بواسطه عمر و کیفیت بالا، قیمت بالایی داشته و محصولات چرمی همیشه جز کالاهای گران قیمت تلقی می‌شود، امروزه با پیشرفت صنایع، چرم گیاهی نیز در بازار وجود دارد.

در استان اصفهان و گوشه و کنار آن، هنرمندان زیادی در شاخه های مختلف هنری مشغول به کار بوده و اموراتشان را با هنروری سپری می کنند، در بین این هنرمندان، دسته ای مشغول تهیه مصنوعات چرمی بوده و با ارائه کالای هنری خودشان در بازار، نقشی در رواج هنر در این شهر دارند.

سعید صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس خبر اظهار کرد: دوره چرم دوزی را در کلاس های آموزشی گذرانده و در خانه مشغول به کار شدم، بصورت تعدادی برای بازار کار آماده کرده و پس از تحویل، مزدم را دریافت می کردم.

فروشنده محصولات چرمی عنوان کرد: پس از دو سال دوخت و برش کیف های ساده چرمی، غرفه کوچکی در یک بازار صنایع‌دستی که به صورت مقطعی برگزار شده بود اجاره کرده و برای اینکه متوجه شوم مشتری چه نوع کیف هایی را می پسندد، وارد بازار کار شدم.

*منتظر بازار شب عید هستیم

صادقی بیان کرد: به واسطه تجربیاتم در این بازارچه، با طرح ها و مدل های متفاوت تری وارد بازار کار شدم و پس از دو سال فروش بصورت کارمزدی، توانستم هزینه اجاره یک مغازه کوچک در نقش جهان را فراهم کنم.

وی افزود: همزمان با فروش بصورت تعدادی، فروش در مغازه ام را نیر آغاز کردم که در کنار کار عمده، از فروش تکی نیز بهره مند شوم اما آنقدر اجاره و خرج مغازه ها بالاست که نمی توانم بگویم مغازه در حال سود دهی به من است.

سعید صادقی تصریح کرد: در حال حاضر و با توجه به اینکه در آستانه شب عید قرار داریم منتظر هستم حداقل فروش خوبی در شب عید داشته باشم چرا که این چندوقت، فقط خرج و مخارج مغازه تأمین شد و بازدهی برای من نداشت.

*قیمت‌ها مردم را از خرید وسایل چرمی دور کرده است

شرایط اقتصادی در جامعه به سمتی رفته است که مردم کمتر از قبل خریدهای چرمی انجام می دهند و ترجیح می دهند بجای اینکه قیمت بالایی برای کیف و کفش چرم بپردازند، از کیف و کفش هایی که در بازار با قیمت کمتری به فروش می رسند، استفاده کنند.

امید نوری اظهار کرد: کارگاه تولیدی کفش چرم طبیعی دارم و محصولاتم را بصورت انحصاری در فروشگاه چرم فروشی پدرم به فروش می رسانم قبلا از شهرهای دیگر کفش وارد می کردیم اما از آنجایی که سفارش هایمان چند بار با کیفیت مقبول برایمان ارسال نشد و هرازگاهی با مشکلات مختلفی روبرو می شدیم، تصمیم گرفتیم در حوزه کفش خودکفا شویم.

*قیمت مواد اولیه در صنایع چرم افزایش چشمگیر داشته است

فروشنده و تولیدکننده کفش چرم گفت: فقط یک کفاش ماهر در کارگاه مشغول به کار است از آنجایی که فقط برای فروشگاه خودمان کفش می دوزیم، یک نیروی ماهر کافی است و خودم نیز در هفته چند نوبت به کارگاه رفته و به استادکار کمک می کنم تا روند تولیداتش جلو بیفتند.

نوری در رابطه با وضعیت فروش فروشگاه تصریح کرد: در شبکه های اجتماعی مشغول به تبلیغ و جذب مشتری هستم، خط سفارشات آنلاین فروشگاه نیز در شبکه ها و برنامه های مختلفی که برای فروش تهیه شده اند، شکل گرفته است.

وی افزود: باید اعتراف کنم قیمت مواد اولیه چرم بسیار بالا رفته و مشتری ها قبلا و تا همین سال پیش نیز بهتر خرید می کردند و این موضوع کسب و کار امسال ما را کمی چالشی کرده بود.

امید نوری خاطرنشان کرد: امیدواریم شب عید امسال فروش خوبی داشته و خستگی این چندماه خستگی از تنمان در شود، با قیمت های جدیدی که در حال اعمال شدن هستند، نمی توانیم پیش بینی کنیم بازار شب عید امسال چگونه خواهد بود.

*تشخیص چرم اصل از تقلبی، چالش مشتریان

با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه محصولات چرمی، طبیعتا محصولات تقلبی و بی کیفیت ارزان در بازار روانه خواهد شد، اتفاقی که برای مشتریان و تفکیک قائل شدن بین اصل و فرع را به یک چالش تبدیل می کند

الهه محسنی اظهار کرد: یک سال است تحت نظر پدرم آموزش چرم دوزی می بینم، ست های زیبایی با کیف و کفش های پدرم تهیه کرده، عکس برداری کرده و به فروش می رسانم و بدین صورت، خودم نیز وارد کار پدرم شدم.

تولیدکننده محصولات چرمی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط کیف تولید می کند، عنوان کرد: مواد اولیه بهترین نوع از محصولات موجود در بازار است و مواد اولیه کارمان شامل پارچه های باکیفیت پوست هایی از قبیل گاو، گوسفند و بز، نخ های مخصوص و محکم برای دوخت پارچه ها به‌همدیگر، زیپ، دسته کیف و پایه است.

*گردشگران و مسافران نوروزی اصلی ترین مشتریان هستند

محسنی بیان کرد: هدفمان این است پس از برند سازی، صادرات محصولاتمان را در دستور کار قرار دهیم چرا که باتوجه به کیفیت بالای محصولاتمان، پتانسیل صادرات را داریم.

وی افزود: گردشگران و مسافران نوروزی اصلی ترین مشتریان سالیانه ما محسوب می شوند، در طول سال برای این ایام برنامه ریزی کرده و تلاش می کنیم تا بتوانیم نظر مسافران را جلب کنیم.

الهه محسنی اذعان کرد: اعتقاد دارم تعطیلات نوروز بهترین زمان برای فروش و همچنین معرفی محصولات به مردم شهرهای مختلف است، در مدت زمان کوتاهی وقت داریم خودمان را به هنردوستان و طرفداران چرم در دیگر شهرها معرفی کنیم.

تولیدکننده کیف چرم تصریح کرد: از آنجایی که قیمت محصولات چرم قابل توجه است مشتری هنگام خرید وسواس به خرج می دهد و انتظار یک خرید بی عیب و نقص دارد و تمام تلاش ما این است عیب و نقص نداشته باشیم.

محسنی خاطرنشان کرد: گفتنی است بازاریابی اینترنتی و مجازی نیز به واسطه اینکه فقط دیده می شود و مشتری ها نمی توانند حضوری خرید کنند، نیازمند سلیقه به روز، متناسب با جامعه و هماهنگی در تلفیق رنگ ها است.

به نظر می‌رسد فعالان در این عرصه نیز مانند هنرمندان دیکر صنایع دستی نیاز به حمایت های دولتی و‌ همچنین تصمیم‌ها و برنامه‌ها برای فعالیت مستمر دارند.

انتهای پیام/ج ی