شهروندان از خرید شیر فله‌ای خودداری کنند/ اصفهان بیش از ۱۴ استان تولید شیر دارد
شهروندان از خرید شیر فله‌ای خودداری کنند/ اصفهان بیش از ۱۴ استان تولید شیر دارد
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: روزانه حدود ۵ هزار و ۲۰۰ تن شیرخام در استان اصفهان تولید می شود و استان اصفهان با بالاترین تولید شیر در کشور، به اندازه 14 استان  تولید شیرخام دارد.

وحیدرضا خامسی پور در گفت‌‌وگو با خبرنگار الماس اظهارکرد: روزانه حدود ۵ هزار و ۲۰۰ تن شیرخام در استان اصفهان تولید می شود و استان اصفهان با بالاترین تولید شیر در کشور، به اندازه ۱۴ استان  تولید شیرخام دارد و به استان های مختلف به صورت خام و فرآوری شده صادر می کند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: بصورت دوره ای بازدید ممیزی جهت تمدید پروانه بهداشتی و همچنین مراقبت های فعال در خصوص بیماری های قابل انتقال انسان بخصوص سل و بروسلوز با انجام نمونه برداری بر اساس برنامه های ملی ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور و همچنین نمونه برداری دوره ای از شیر تولیدی به منظور پایش باقیمانده های دارویی و شیمایی و بار میکروبی و … انجام می شود.
وی بیان کرد: طبق آمار سازمان دامپزشکی استان حدود ۵۳۰ واحد صنعتی و ۷۸۵ واحد سنتی دامداری تولید کننده شیر در استان وجود دارد و عمده نژادهای موجود، هلشتاین، دورگ و به تعداد محدودی نژاد جرسی هستند.
خامسی پور در زمینه حمل بهداشتی شیر گفت: صدور گواهی حمل توسط مسئولان فنی بهداشتی برای محموله های شیرخام از دامداری ها بخصوص گاوداری های صنعتی و  همچنین مراکز جمع آوری شیر بعد از انجام آزمون های مخصوص و کنترل آن در کارخانه های لبنی تحت نظارت مسئول فنی بهداشتی این سازمان انجام می شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: نهاده های وارداتی در بنادر و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی ترخیص و به کارخانجات تولید خوراک و همچنین واحد های پرورش دارای مسئول فنی بهداشتی و با گواهی حمل بهداشتی ارسال می شود و در مقصد نیز تحت آزمون های میکروبی و شیمیایی و کیفی قرار می گیرند و بعد از تایید مورد مصرف قرار می گیرند.
وحیدرضا خامسی پور خاطرنشان کرد: افزودنی های خوراکی دام نیز تحت نظارت دامپزشکی در کارخانجات مربوطه تولید و با گواهی بهداشتی حمل به واحد های پرورش ارسال و در جیره دام مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه تولید کنندگان نسبت به اجرای سامانه های بهداشتی در واحد های تولیدی اقدام کنند، افزود: در این خصوص می توانند از کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور مشاوره بگیرند، واحد های لبنی و کارخانجات صرفا شیرخام ورودی به واحد را با گواهی بهداشتی حمل تحویل بگیرند و از دریافت شیر خام فاقد گواهی حمل و تایید دامپزشکی خودداری کنند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به مصرف کنندگان توصیه کرد: از خرید شیرخام فله ای از مغازه ها و فروشگاه های لبنی و همچنین بصورت مستقیم از واحد های پرورش خودداری کنند و صرفا از شیر و فرآورده های پاستوریزه و استریلیزه استفاده و حتما شیر و فرآورده های لبنی را در سبد تغذیه روزانه قرار دهند.
انتهای پیام/ج ز

  • نویسنده : مجید پوستین دوز