فراهم شدن امکان اصالت سنجی، راهی برای تشخیص کیفیت صنایع‌دستی
فراهم شدن امکان اصالت سنجی، راهی برای تشخیص کیفیت صنایع‌دستی
هنرمند اصفهانی ادامه یکی از چالش‌های امروز صنایع دستی اصفهان را ورود صنایع دستی بی کیفیت در بازار عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی سودجویان از تقاضا برای صنایع دستی اصفهان سواستفاده کرده و کالای بی کیفیت روانه بازار کردند و راهکار آن اصالت سنجی کالاست .

به گزارش الماس؛ میدان امام و بازارچه‌های پیرامون آن امروز به محلی برای فعالان صنایع دستی در اصفهان تبدیل شده است؛ هنرمندانی که دل شهر اصفهان به خلق آثار چشم نواز مشغولند و علاقه‌مندان زیادی از سرتاسر جهان برای تماشا و بازدید و البته خرید به این منطقه می‌آیند.

احمد میرزایی یکی از هنرمندان فعال در میدان امام است که در گفت‌وگو با خبرنگار الماس می‌گوید: دانش آموز هنرستانی و اولین بار تصاویر انتزاعی و ترکیب خطوط را سر کلاس صنایع دستی دیدم، همیشه با خانواده‌ام به میدان امام می رفتم.

این هنرمند اصفهانی ادامه داد: اما شاید باور نکنید هیچگاه صنایع دستی شهرم را ندیده بودم این موضوع که چرا افرادی مانند خودم وجود دارند که حتی ۵ دقیقه وقت برای تماشای این ترکیب رنگ ها و خطوط نگذاشته و به چگونگی ترکیب طرح ها حتی فکر نمی کنند، برایم نامطلوب است و بابتش متاسف هستم.

میرزایی در حالی که به قلم‌زنی مشغول بود گفت: از زمان اولین جلسه درس من در هنرستان مدت زیادی می گذرد، هنر را به بهترین شکل ممکن در دبیرستان فرا گرفته و همزمان با اینکه در هنرستان، گام به گام طرح ها و نقوش را یاد می گرفتم، در بازار صنایع‌دستی اصفهان یعنی میدان نقش جهان، بعنوان کارورز مشغول به یادگیری عملی نزد بهترین اساتید در شاخه های مختلف هنری می رفتم چرا که بابت یادگیری هنرهای دستی هیجان زده بوده و تحمل نداشتم بیش از این منتظر انجام دادنش بمانم.

میرزایی بیان کرد: اینکه می گویند در هنر عشق وجود داشته و باید عاشق هنر باشی تا دلزده ات نکند کاملا درست است، تا قبل از اینکه به هنرستان بروم اصلا نمی دانستم هنر چیست اما اولین باری که به تماشای آثار هنری درآمدم، دیگر نتوانستم نگاه نکنم و دقیقا سر همان کلاس هنر بود که سرنوشت من به هنر گره خورد.

او ادامه داد: با وجود چالش ها و تنش های زیادی که در هنر بوجود آمد و هنوز نیز رفع نشده، بابت انتخابش پشیمان نیستم چرا که انجام دادنش حالم را دگرگون می کند.

وی افزود: صنایع‌دستی و هنرمندان شهرمان لایق دیده شدن بیشتر از اینها هستند، جهان شهر اصفهان باید بیش از این در حوزه نقش آفرینی در هنر تلاش کرده و بکند، دنیا باید بداند این شهر، شهر هنرمندان بوده و برای دیدن و تهیه کردن بهترین کیفیت هنری در هر شاخه ای باید به اصفهان مراجعه کنند.

احمد میرزایی ادامه یکی از چالش‌های امروز صنایع دستی اصفهان را ورود صنایع دستی بی کیفیت در بازار عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی سودجویان از تقاضا برای صنایع دستی اصفهان سواستفاده کرده و کالای بی کیفیت روانه بازار کردند.

وی راهکار را امکان اصالت سنجی کالا عنوان و افزود: البته مردم نیز باید کالا و‌ اثر هنری را از یک تولیدی یا فروشگاه معتبری خرید کنند.

مدرس قلمزنی در پایان متذکر شد: تعدادی هنرمندان واقعی که با عشق مشغول به آموزش و تولید هستند کم نیست، درست است افرادی با آموزش های نیمه کامل و به طبع درآمدزایی وارد بازار هنری شده اند، اما اگر هنر اصیل را در جایگاه اصلی هنری خودش قرار دهیم، کم کم این افراد نیز حذف شده و یا مجبور به یادگیری کامل هنر می شوند تا کنار نروند و بدین صورت، هنرمندان واقعی نیز در جایگاه اصلی خودشان قرار می گیرند.

انتهای پیام/ج ی