قلم‌زنی جزء رسم و رسوم خاندان پدری
قلم‌زنی جزء رسم و رسوم خاندان پدری
استاد قلمکار اصفهانی گفت: قلمزنی از گذشته در خانواده ما بوده و حتی می توانم بگویم جز رسم و رسوم خانواده پدری ام است، هرزمان هرکداممان به مهارت کافی می رسیم یک تابلو فوق العاده زیبا با طرح خاص قلمزنی کرده و در به دیوار خانه می زنیم.

الهام باقری در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: قلمزنی از گذشته در خانواده ما بوده و حتی می توانم بگویم جز رسم و رسوم خانواده پدری ام است، هرزمان هرکداممان به مهارت کافی می رسیم یک تابلو فوق العاده زیبا با طرح خاص قلمزنی کرده و در به دیوار خانه می زنیم.

مدرس قلمزنی عنوان کرد: قلمزنی را از ۱۶ سالگی بصورت پاره وقت شروع کردم چراکه در حال آماده شدن برای کنکور بودم، پس از آن نیز دانشجو شده و وقت زیادی برای قلمزنی نداشتم اما سعی می کردم هربار وقت آزادی پیدا شد قلمزنی کنم و در این شاخه از هنر، مهارتم را بیشتر کنم چرا که بهرحال در خانواده ما عرف نبود در قلمزنی بی دست و پا باشیم.

باقری بیان داشت: پس از ٨ سال پاره وقت کار کردن بلاخره توانستم به مهارت کافی دست پیدا کنم، پس از مسلط شدن به قلمزنی کارگاه نقلی دست و پا کرده و عصرها بعنوان شغل دومم، چند ساعتی در کارگاه مشغول به کار می شوم همچنین اگر کارآموزی مراجعه کند، آموزش می دهم.

وی افزود: شاگردانم در خانه کار می کنند، شاگردان در زمان کارآموزی باید در کارگاه حضور داشته باشند و هنگامی که به آموزش مسلط شوند به آن‌ها ابزار و کار می دهم تا در خانه مشغول شوند چرا که فضای کافی برای حضور ۱۰ شاگرد در کارگاه را ندارم.

الهام باقری با اشاره به اینکه در زمان زمستان شاگردانم به ٢٠ نفر می رسند، اذعان کرد: اوج بازار کار صنایع‌دستی اصفهان زمستان است چرا که در طول این سه ماه در حال اتمام کارها برای شب عید هستیم، ما با مشتری بصورت مستقیم سر و کار نداریم و مشتری هایمان مغازه دارها هستند.

استاد کارگاه قلمزنی متذکر شد: زمانی که شروع به کار کردم وضعیت بازار نسبتاً معمولی بود، دخل‌ها به خرج‌ها می خورد و مردم توان خریدشان نسبت به بازار الان خیلی بهتر بود و حتی اگر شده یک تکه ظرف کوچک برای جهیزیه یا خانه خودشان می توانستند بخرند، اما در حال حاضر شرایط متفاوت است.

باقری اشاره کرد: چند سالی است مشکلات صنایع‌دستی دهان به دهان می چرخد و حتی مردم معمولی که در حوزه هنر فعال نیستند نیز به مشکلات هنرمندان و بازار صنایع‌دستی مشرف هستند، هنرمند زمانی می تواند بهار هنری خودش را شکوفا کند که ذهنش آرام باشد.

وی در خصوص سبک قلمزنی مورد استفاده خود اشاره کرد: سبکی که من برای زینت بخشیدن به ظروف انتخاب کردم، سبک قلمزنی ریزه است و به نظرم پرجلوه ترین سبک قلمزنی به حساب آمده و بسیار پرکار است.

این هنرمند با اشاره به اینکه تمام سبک های قلمزنی را آموخته است، خاطرنشان کرد: قلم هایی ک در قلمزنی ریزه استفاده می کنیم، ظریف تر از قلم های معمولی است و نوع ضربات چکش نیز در این سبک از قلمزنی، متفاوت است گفتنی است سبک قلمزنی ریزه روی ظروف ریز و زیورآلات نیز استفاده می شود.

باقری در پایان اذعان کرد: در سفارشات ظرف بزرگ نیز باتوجه به نوع ظرفی که قرار است قلم زده شود طرح کشیده و قلمزنی می کنیم اغلب مشتریانم انتخاب نوع قلمزنی و طرح را برعهده خودم می گذارند ناگفته نماند من نیز تمام تلاشم را می کنم بهترین گزینه را برایشان مدنظر قرار دهم و به گونه ای کار کنم که انگار آن ظرف را برای خودم قلم میزنم.

انتهای پیام/ج ی