میناکاری چگونه انجام می شود؟
میناکاری چگونه انجام می شود؟
هنرمند میناکاری گفت: مراحل انجام نقاشی میناکاری شامل رنگ زمینه، طراحی اسلیمی، طراحی ختایی، بندکشی، نقطه بند، رنگ آمیزی، دورگیری و برگ و ریزه است که هر کدام از این طرح ها بسته به نوع قلمزنی ظرف، متفاوت خواهد بود.

مجتبی مونسی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: بیش از ٢٠ سال در حوزه هنر و میناکاری سابقه کار داشته و مراحل لعاب پاشی، کوره کاری و نقاشی را بصورت کامل انجام می دهم، اگر شاگرد مرد بااستعدادی پیدا کنم مراحل کار را آموزش داده و همچنین به شاگردان خانم، آموزش نقاشی میناکاری داده می شود.
هنرمند میناکاری در رابطه با وضعیت بازار در آستانه شب عید نوروز عنوان کرد: وضعیت فروش نسبت به سال های قبل از کرونا بسیار ضعیف بود، در آن سال ها سفارشات شب عید ما از اواخر آذر و اوایل دی ماه آغاز میشد و تا هفته اول تعطیلات نوروز ادامه داشت اکنون صرفا اسفند ماه بود که می توان گفت مرتب سفارش داده می شود.
مونسی بیان کرد: یکی از دلایل این اختلاف، سفارشات ارگانی بود که تعداد قابل توجهی داشت، برخی از سفارشات ارگانی تا دوماه زمان لازم داشت تا آماده شود اما نکته منفی آن این بود که کیفیت کار بازاری بود و از نظر من درخور شأن هنر نفیس و اصیل اصفهان نبود چراکه این سفارش می توانست آنقدر زیبا باشد که شخصی که دریافتش میکرد، بابت خرید ظروف بیشتر به بازارچه صنایع‌دستی مراجعه کند نه اینکه به دلیل کیفیت پایین رنگ و نقاشی اینگونه قلمداد کند که صنایع دستی بی ارزش بوده و از خرید فاصله بگیرد.
وی افزود: چیزی که جالب است این است که هرسال تعداد مسافرانی که به اصفهان می آیند قابل توجه است اما خرید صنایع‌دستی به نسبت تعداد ورودی گردشگران کمتر بوده و این در حالیست که قیمت برخی از اقلام صنایع‌دستی با قیمت یک جعبه گز مخصوص برابری می کند ازنظر من این موضوع نشان دهنده این است که در سه سال اخیر، ارزش صنایع‌دستی پایین آمده است.
*چگونگی مراحل هنر میناکاری
مجتبی مونسی در رابطه با مراحل انجام هنر میناکاری تصریح کرد: ظروف مسی خام را از کارگاه های زیرساخت تهیه کرده و سپس ظروف را دو تا سه دست لعاب می کنیم، لعاب پودر سفید رنگی است که با نسبت مشخصی آب ترکیب شده و با پیستوله روی ظروف اسپری شده و پس از خشک شدن در کوره قرار می گیرد.
استاد میناکاری با اشاره به اینکه تا زمانی که ظرف مورد نظر کاملا یکدست سفید شود باید لعاب پاشی و کوره دادن آن را ادامه داد، اذعان کرد: لعاب پاشی بیش از سه دست انجام نمی شود چرا که ضخامت لعاب نباید از یک حد مشخصی بیشتر باشد چرا که ممکن است لعاب زیرین ترک بخورد و پس از آن آماده نقاشی است، هنرآموزان مراحل انجام میناکاری را آموزش می بینند و پس از آنکه تسلط کافی برای نقاشی پیدا کنند، حقوق دریافت می کنند.
مونسی توضیح داد: مراحل انجام نقاشی میناکاری شامل رنگ زمینه، طراحی اسلیمی، طراحی ختایی، بندکشی، نقطه بند، رنگ آمیزی، دورگیری و برگ و ریزه است که هر کدام از این طرح ها بسته به نوع قلمزنی ظرف، متفاوت خواهد بود رنگ میناکاری نیز پودر مخصوصی است که قیمت بالایی داشته و در کیفیت های مختلفی در بازار وجود دارد.
وی متذکر شد: پس از اینکه نقاشی ظروف کامل شود، ظرف را روی حرارت می گذاریم چرا که رنگ میناکاری به گونه ای است که قابلیت پاک شدن دارد ولی اگر پس از اتمام نقاشی، حرارت ببیند خیلی کمتر پاک می شود دلیل حرارت دادن ظروف این است که اصولا کارگاه نقاشی و کوره باهم فاصله داشته و ظروف میناکاری پس از آماده شدن نقاشی باید به محل کوره منتقل شوند و در این حین ممکن است کمی از نقاشی ها پاک شوند اما اگر کارگاه نقاشی و کوره در یک ساختمان باشد دیگر ظرف را داغ نمی کنند.
مجتبی مونسی در پایان اعلام کرد: مرحله آخر کوره کاری است و در این مرحله رنگ میناکاری برروی لعاب تثبیت می شود، کوره کاری بسیار حساس است فقط کافیست ظرف میناکاری شده چند ثانیه بیشتر در کوره بماند تا تمام زحمتی که روی آن کشیدیم محو شود لازم به ذکر است شغل کوره کاری پرخطر بوده و هرکسی توانایی انجام آن را ندارد.
انتهای پیام/ج ی