وی افزود: بیش از ۱۷۶ هزار دانشآموز در مدارس غیردولتی و بیش از پنج هزار دانشآموز در مدارس استثنایی مشغول تحصیل هستند؛ همچنین تعداد مدارس دو نوبته در ۴۱ منطقه و ناحیه ۵۰۳ مدرسه است و بیشترین تعداد متعلق به آموزش و پرورش ناحیه ۵ شهر اصفهان با ۷۲ مدرسه دو نوبته است.
نظریان با بیان اینکه بیش از ۸۹۰۰ کلاس درس تخریبی در استان وجود دارد، بیان داشت: منطقه کاشان دارای بیشترین کلاسهای تخریبی و منطقه جلگه دارای کمترین آمار در این زمینه است؛ همچنین ناحیه ۵ شهر اصفهان بیش از ۱۴۰ مدرسه درگیر با معضل فرونشست دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یکی از اهداف تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش بر تأمین هزینههای جاری و عمرانی آموزش و پرورش تمرکز دارد که برخی از مفاد آن شامل سهم منطقه از اعتبارات دولتی، عواید حاصل از فروش ساختمانها و زمینهای بلااستفاده، سه درصد عوارض صدور پروانههای ساختمانی یا تفکیک زمینها و… میشود.
وی با بیان اینکه عواید حاصل از عوارض ساختمانی در هر شهرستان تنها به فضاهای آموزشی همان شهرستان تخصیص مییابد، ابراز داشت: در راستای اجراییسازی این ماده آییننامههای مختلفی تصویب و ابلاغ شده که آخرین مورد آن در تیرماه سال ۱۴۰۳ بوده است.
نظریان اذعان کرد: در سال ۹۹ بیشترین میزان سهم آموزش و پرورش از عوارض شهرداری اصفهان وصول شد که بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال بود و این مبلغ، صرف تجهیز و بهسازی فضاهای آموزشی شهرستان اصفهان شد؛ این میزان را باید بالاترین مبلغ وصول شده طی ۱۰ سال اخیر دانست اما متأسفانه در سال ۱۴۰۲ وصول عوارض با کاهش چشمگیری همراه بوده است و به همین جهت، لازم است شهرداریها در راستای وصول سهم آموزشوپرورش از عوارض شهری همت جدی داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تشریح پیگیریهای انجام شده در خصوص وصول این درآمد، خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش، پیشنهاد میشود کارگروه ویژهای برای بررسی فیشهای پرداختی سهم آموزش و پرورش توسط مؤدیان و نصب پایانههای فروش جداگانه ویژه آموزش و پرورش تشکیل شود؛ همچنین گزارش ماهانه درآمد وصولی به دفتر برنامه و بودجه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی ارسال شود و علاوهبر آن، شوراهای اسلامی شهر بر حسن اجرای این ماده و بررسی گزارشهای صورتهای مالی نظارت کنند.
انتهای پیام/ی