کانون تولید میناکاری در کشور ایران، استان اصفهان است
کانون تولید میناکاری در کشور ایران، استان اصفهان است
مدرس صنایع‌دستی در آموزشگاه فنی و حرفه ای گفت: کانون تولید میناکاری در کشور ایران، استان اصفهان است و از زمان پیدایش و رونق این هنر، اساتید برجسته و زبردستی از این استان پدید آمدند که انصافا در نوع هنر خود نظیر نداشته و شاید بعدها نیز نظیر نخواهد داشت، استان های دیگری نیز در جهت توسعه این هنر فعالیت می کنند اما اساتید مشهور و برجسته این هنر، فقط از اصفهان هستند.

محمد کریمی در گفت و گو با خبرنگار الماس اظهار کرد: در رابطه با پیشینه و قدمت هنرمیناکاری تحقیق های زیادی انجام دادم و طبق یافته هایی که کشف شده این هنر تاریخچه ۵ هزار ساله دارد که به اعتقاد من، در نوع خود و در آن زمان یک شگفتی به حساب می‌آید.

مدرس صنایع‌دستی در آموزشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: این هنر قابلیت اجرا شدن بر روی فلزاتی مانند مس، طلا و نقره و همچنین اجرا شدن بر روی سفال و کاشی را دارد، جالب است که اجرای هنر میناکاری برروی طلا و نقره، این فلزات را اکسید نمی کند و جالب تر اینکه کیفیت و ثبات هنرمیناکاری بر روی طلا و نقره بیشتر از مس است.

کریمی بیان داشت: در تاریخ گفته شده که اوج شکوفایی هنر میناکاری در عصر ساسانیان بوده و در دوره قاجار به آن بی توجهی شده است به گونه ای که ترویج این هنر حتی در حال از بین رفتن بوده، اما دوباره دوباره آن آتش زیرخاکستر شعله کشیده و روشن می شود

*کانون تولید میناکاری در کشور ایران، استان اصفهان است

وی افزود: کانون تولید میناکاری در کشور ایران، استان اصفهان است و از زمان پیدایش و رونق این هنر، اساتید برجسته و زبردستی از این استان پدید آمدند که انصافا در نوع هنر خود نظیر نداشته و شاید بعدها نیز نظیر نخواهد داشت، استان های دیگری نیز در جهت توسعه این هنر فعالیت می کنند اما اساتید مشهور و برجسته این هنر، فقط از اصفهان هستند.

محمد کریمی اذعان کرد: گفته می شود علت محبوبیت هنر میناکاری، طرح های اسلیمی، شاه عباسی و ترنج است چرا که این نقوش بیانگر فرهنگ و تمدن ایرانی هاست، قابل توجه است که بواسطه محبوبیت این هنر، چند کشور دیگر بواسطه تقلید، اقدام به اجرا کردن هنر میناکاری می کنند اما نمی توانند به کیفیت لازم برسند و به همین جهت از توسعه و رواج آن، بازمی مانند.

به گفته این هنرمند، قدیمی ترین یافته های میناکاری که اغلب از جواهرات است در دوره هخامنشیان، تعدادی بشقاب میناکاری شده در دوره ساسانیان و همچنین آثار فاخر و با کیفیت بالایی از دوره سلجوقیان است که در موزه ها نگهداری می شود، در دوره سلجوقیان به قدری به این هنر توجه می شود که حتی توجه کشورهای دیگر را به خود جلب کرده و به خارج از مرزهای ایران نیز فرستاده می شد.

*مجسمه زئوس یونان به هنر میناکاری آراسته است

مدرس صنایع‌دستی توضیح داد: مجسمه معروف زئوس یونان با هنر میناکاری آراسته شده است، همچنین چند انگشتر طلا مزین شده به میناکاری در ١٣ سده پیش از میلاد در قبرس و چندین آثار دیگر یافت شده ولی دانشمندان و کارشناسان معتقدند این هنر اول در ایران بوجود آمده و سپس به کشورهای دیگر راه پیدا کرده است.

کریمی با اشاره به اینکه نقوش میناکاری حتی در لباس درباریان و وسایل خانواده های سلطنتی نیز موجود است، تصریح کرد: بعد از دوره قاجار این هنر برای مدتی خاموش شد تا اینکه یک میناساز برجسته بنام شکرالله صنیع زاده یک کارگاه را راه اندازی کرده و شروع به پرورش دادن تعدادی هنرمند می کند.

*شکراالله صنیع زاده بر گردن میناکاری دین دارد

وی خاطرنشان کرد: این هنرمند ایرانی الاصل، هنرمندان برجسته و بنامی را پرورش داد و آنقدر تلاش کرد تا اینکه توانست روزهای اوج میناکاری را دوباره برگردانده و این هنر را احیا کند، گفتنی است این هنرمند دین بزرگی بر گردن هنرمیناکاری دارد.

محمد کریمی اشاره کرد: دنیای سوغات و صنایع دستی استان اصفهان آن قدر بزرگ است که هر چیز کوچک و بزرگی را می توان در آن جای داد چرا که جدا از خود کلانشهر اصفهان، هر شهرستان نیز بصورت مستقل، آثار و سوغات خاص خودش را داراست.

این هنرمند متذکر شد: هنر میناکاری را هنر تلفیق آتش، خاک، فلز و رنگ تلقی می کنند، گفتنی است این هنر از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک به دست می آید و در دمای بالایی تشکیل می شود، هیچ هنر دیگری در سطح کشور وجود ندارد که مانند میناکاری، چندین استاد در زمینه های مختلف را برای اجرای یک هنر، در کنارهمدیگر قرار دهد.

کریمی در خصوص رنگ مورداستفاده برای میناکاری گفت: از زمان پیدایش میناکاری تا کنون رنگ مورد استفاده در هنر میناکاری در سه نوع گیاهی، معدنی یا فلزی استفاده بوده که در گذشته از رنگ‌های گیاهی و رنگ‌های معدنی و امروزه اغلب از رنگ های فلزی و شیمیایی استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: از رنگ های گیاهی در چیت‌سازی نیز استفاده می شود، رنگ های معدنی اغلب در همان حوزه نقاشی و میناکاری کاربرد داشتند ولی امروزه استفاده چندانی از رنگ های معدنی نمی شود، رنگ های فلزی نیز برای استفاده بر روی اشیاء بود.

محمد کریمی یادآور شد: رنگ های میناکاری بصورت پودری تهیه و توزیع می شود که اغلب از ترکیب اکسید فلزات با انواع مشخصی از نمک ها به دست می آید، اکنون کشور ترکیه در زمینه فروش این نوع رنگ فعالیت خوبی می کند.

مسئول آموزشگاه هنری عنوان کرد: برای تهیه رنگ مینا باید از مخلوط محلول صمغ عربی و گلیسیرین به عنوان حلال رنگ عمل استفاده کرد، قابل ذکر است با توجه به غلظت های مختلف صمغ و گلیسرین، نسبت ترکیب این دو با رنگ پودری نیز متفاوت است و مهارت خاص خودش را می طلبد چرا که اگر درست ترکیب نشود، رنگ از کیفیت پایینی برخوردار می شود.

کریمی افزود: رنگ ها از ترکیب مواد شیمیایی متفاوتی به دست می آید برای مثال، رنگ زرد از ترکیب آهن، اکسید کروم و قلع پدید می آید، رنگ قرمز با اضافه کردن براکس به کربنات سدیم وترکیبات طلا شکل می گیرد، رنگ سبز از ترکیب کردن کرومات سرب با مس ایجاد می شود که شدت رنگ ها بسته به درجه و زمان حرارت متفاوت است، طبیعتا قیمت رنگ ها بسته به مواد شیمیایی به کار رفته در آن ها متفاوت است و گران ترین رنگ موجود در حوزه میناکاری، رنگ طلایی است.

انتهای پیام/