به گزارش الماس، حسین غفرانی، مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان در خطبههای پیش از نماز جمعه این هفته اظهار داشت: روز سوم دی ماه هرسال فرصتی حاصل شده برای ما در مجموعه بزرگ ثبت احوال استان تا از ابعاد خدمات گسترده سازمان گزارشی هرچند مختصر از طریق این جایگاه به استحضار شما برسانیم.
وی بیان داشت: اصلاح اساسی سیستم ثبت احوال در فهرست برنامهریزیهای اساسی کشور بعد از انقلاب در دستور کار بوده، این دغدغه وجود دارد که کهنترین سازمان اداری کشور از رفتارهای دستی و کاغذی که تاروپود این سازمان را احاطه کرده فاصله بگیرد و از طریق شیوههای نو به کمک نظام برنامهریزی و ترمیم جبران عقبماندگیهای کشور در قبل از انقلاب پرداخته شود.
غفرانی ادامه داد: بهعنوان عظیمترین مرکز دادههای کشور با حجم، ظرفیت و ابعاد گسترده، تاکنون بیش از ۱۱۵ میلیون رکورد جمعیتی این مهم محقق شده و بین نظام اجرایی و اداری کشور پلی در زمینه پاسخگویی و سرویس دهی احراز هویت اجرا شد که در این زمان نزدیک به ۲۰ سامانه و پایگاه مهم داده کشوری از ثبت احوال بهرهبرداری میکنندکه از جمله آن پایگاه رفاه ایرانیان است.
مدیر کل سازمان ثبت احوال استان اصفهان عنوان داشت: در پس این فرایند حجم انبوهی از اقدامات مانند صدور کارت هوشمند ملی، ایجاد خدمات برخط افزایش دانش شهودی کارکنان در حوزه فضای اداری، فراهم کردن تسهیلات لازم، کمک به اعمال برنامههای جمعیتی در برنامه توسعه اول تا ششم قابل مشاهده است و هرجا که نام و یادی از توسعه و چشمانداز شده این همسویی وجود داشته است.
وی عنوان کرد: مساعدت به نظام مالیاتی بهداشتی آموزشی و همافزایی و حضور موثر در انتخابات ثبت احوال هم به صورت وظیفه اداری نیز در قالب خدمات عمومی ظاهر شده است و امروز در حلقههای مفقوده بسیاری از ضوابط اداری تاثیرگذاری خود را نشان داده است.
غفرانی با اشاره به وظایف سازمان ثبت احوال خاطر نشان کرد: ازدواج، ولادت، فوت و مکانیزم محاسبه جمعیت به طور دقیق انجام میشود که امروز با تشکیل شورای هماهنگی ثبت وقایع به ریاست استانداریهای استانها و دبیری ثبت احوال به صورت جامع نحوه پوشش ثبت وقایع حیاتی را مدیریت میکنیم که به ۹۹.۵ رسیده و در واقع در دست داشتن یک آمار و رصد دقیق را نشان میدهد.
مدیر کل سازمان ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه در این سالها به عنوان یک آسیبشناسی متذکر شدیم که رشد جمعیت به حالت منفی خودش ادامه میدهد، متذکر شد: اگر چارهای نداشته باشیم در افق سال ۱۴۳۰ با مشکل اساسی سالمندی و کاهش جمعیت مواجه میشویم و همچنین موقعیت پنجره طلایی جمعیت را مرتب رصد کردیم.
وی گفت: در صدد این هستیم که به مجموعهها و نظام برنامهریزی با استفاده از موقعیت فعلی ثبت احوال از طریق گزارشها و مصاحبه ها که انجام میشود توصیه کنیم که این آمارها نشان میدهد وقت کافی برای ترمیم جمعیت وجود ندارد، خوشبختانه در قانون جوانی جمعیت این مهم در حال پیگیری است.
غفرانی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع ادامه داد: دستورالعملها در رفتار اداری تودهای از کاغذها است آنچه که آن را کاربردی میکند رفتار خیر مجریان قانون است، قانون ما را به تکریم مردم هدایت میکند.
مدیر کل سازمان ثبت احوال استان اصفهان افزود: ثبت احوال تکریم ارباب رجوع را از منظر عملی پیگیری کرده که اولین آن برون سپاری در ۷۳ دفتر پیشخوان، اولویت بخشی به قشر ناتوان، خدمات غیر حضوری، راهاندازی خدمات برخط، رونمایی از سامانه سهیم در ۹ پنجره، در این سامانه هر فرد حقیقی میتواند خدمات دریافت کند و ملاقات با مدیرکل و روسا که همه روزه میسر است.
پایان پیام/