به گزارش الماس؛ استفاده از انواع چاشنی در غذاها و بر سر سفره ایرانی ها از دیرباز جایگاه زیادی داشته است از زمانهای دور مادربزرگها با استفاده از سبزیها و صیفی و میوهها که در فصل خود فراوان بودند انواع ترشی و شور، مربا و رب درست میکردند و مورداستفاده خانوادهها بود.
اما این رفتار و عمل رفتهرفته خود منجر به ایجاد مشاغل خرد خانگی شد و یکپایه اقتصادی پیدا کرد و حتی گاهی به عنوان یک شغل مطرح شد؛ در این رابطه بتول توکلی در گفتوگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: تولیدات خانگی طرفداران خود را دارد و میتواند یکی از مشاغل خانگی در زمینه ترشی سازی، پخت رب و مربا باشد که با توجه به طعم متفاوت و کیفیت آن و عدم استفاده از مواد نگهدارنده مورد استقبال مصرفکنندگان خواهد بود.
این تولید کننده ترشی خانگی بیان کرد: اینکه از آنچه بهوفور در دسترس است استفاده کنیم نکته مهمی است، در ابتدا ابزار کار چندانی نیاز نیست و در محیط خانه با مواد اولیه کم میتوانیم شروع کنیم و تولیدات خود را به مردم محله و آشنایان معرفی کنیم و آشپزخانه اولین مکان تولید و کارگاه ما است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تولید انواع ترشی، شور، مربا، رب در خانه میتواند آغاز یک کسب کار و ایجاد یک شغل باشد و بهویژه برای خانمهای خانهدار گفت: با اندک سرمایه سود مناسبی میتوان کسب کرد، البته اینکه مواد اولیه مرغوب و ارزان قیمت را از کجا تهیه کنند یکی از مشکلاتی است که در نتیجه مطلوب کار تأثیر دارد اگر بتوانند بهطور مستقیم سبزیها و میوه و صیفی مورد نیاز را از تولیدکنندهها بخرند و در نهایت محصول با کیفیت و ارزان تولید کنند خیلی بهتر است.
توکلی با اشاره به مشکلات این حرفه گفت: یکی دیگر از مشکلات تولیدات خانگی نحوه بستهبندی و عرضه آن به مصرف کننده است که از نظر بهداشتی در بهترین حالت باشد، اما هزینهای که برای ظروف بستهبندی لازم است قیمت تمامشده آن را افزایش میدهد و توزیع آن بهصورت فله هم مشکلات بهداشتی دارد، چون ترشی و فراوردهای خانگی با اینکه کیفیت بهتری نسبت به انواع ترشیهای تولید شده به روش صنعتی دارند اما ماندگاری کمتری دارند چون از مواد نگهدارنده استفاده نمیشود برای همین فروش بهموقع هم یکی دیگر از دغدغهها است.
این کارآفرین ادامه داد: با استفاده از سرکه طبیعی و تولیداتی که فاقد مواد شیمیایی کارخانهای است اعتماد مصرف کننده را با کیفیت در تولیدات خود به دست آوردهام و درواقع مشتریان بزرگترین مبلغ و معرف برای فروش تولیدات با کیفیت خواهند بود، وجود نمایشگاه محصولات خانگی و بازارچههای مخصوص برای این گروه از تولیدکنندگان هم راهکار مؤثری برای شناساندن این محصولات خانگی است و البته خودبهخود طعم و کیفیت برتر در نقل قولها محصول بهتر را بین مصرفکنندگان معرفی میکند.
وی اشارهای به سختی تأمین مواد اولیه از بازار برای یک خانم کرد و گفت: اگر امکان داشت در رابطه با محصولات کشاورزی در هر منطقه سایت یا گروهی ایجاد شود و محقق محلی وجود داشته باشند و بنا بر موقعیت هر منطقه کمک کنند تا مازاد محصول کشاورزی با کیفیت و ارزان را قبل از اینکه این محصولات به دست دلال بیفتد و باقیمت بالا در میوهفروشیها پلاسیده شود از مزارع و باغها به تولیدکنندههای خانگی معرفی شود و این مشاغل را هم یاری دهند در خرید بهتر و ارزان و درنهایت تولید محصول باکیفیت و مقرون بهصرفه برای مصرفکننده و تولیدکننده خیلی بهتر میشد و شاید جنبه تجاری بهتری پیدا میکرد..
اعظم امینی در گفتوگو با خبرنگار الماس گفت: در فصلهای مختلف سال از هر نوع میوه متناسب با آن فصل انواع مربا درست میکنم کارگاه کوچک من آشپزخانه خانهام است و اغلب مشتریان آشنایان و دوستان هستند که بعضی وقتها هم نوع مربای خود را سفارش میدهند و من آماده میکنم.
تولیدکننده مربای خانگی گفت: تهیه میوههای مورد نیاز را بیشتر از میوهفروشیها تهیه میکنم چون تولیدات من آنقدر زیاد نیست که بخواهم مسافت زیادی طی کنم و از کشاورز و یا باغدار، میوه بخرم، اما در مورد شکر، قیمت بالایی دارد و نوسانات قیمت هم باعث میشود قیمت تولیدات ما هر دفعه متفاوت باشد، همچنین ظرف موردنیاز برای بستهبندی هم روزبهروز افزایش قیمت دارد از مسئولان تقاضا دارم بر افزایش قیمتها نظارت بیشتری داشته باشند.
زهرا حسینی در گفتوگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: در فصل تابستان و پاییز هنگام فراوانی محصولاتی مانند گوجهفرنگی و انار در آشپزخانه کوچک خانه به پخت رب میپردازم، مشتریان هم دوستان و اقوام و هممحلهایها هستند و خوشبختانه استقبال خوب است.
حسینی با توجه به اینکه اغلب مردم فراوردهای غذایی خانگی را به فراوردههای صنعتی ترجیح میدهند گفت: بیشتر مردم کیفیت و سلامت مواد غذایی را مورد توجه قرار میدهند ازاینرو تولیدات خانگی مشتریان زیادی دارد.
وی گفت: خرید مواد اولیه مرغوب و سالم و ارزان به صورت مستقیم از تولیدکنندگان برای تولیدات خانگی مشکل است چون در بسیاری از موارد دور از دسترس است و مجبوریم مواد اولیه را از میوهفروشیها تهیه کنیم که هزینه بیشتری دارد.
این کارآفرین افزود: مشکل دیگر بستهبندی است که در ماندگاری مواد تأثیر زیادی دارد با توجه به اینکه از مواد نگهدارندِ استفاده نمیکنیم طول ماندگاری نسبت به ربهای تولیدشده صنعتی کمتر است اما از سلامت و کیفیت بالاتری برخوردار است.
حسینی با بیان اینکه وقتی کیفیت تولید بالا باشد پیدا کردن مشتری خیلی سخت نخواهد بود اما بازهم احتیاج به تبلیغ و شناساندن آن به مصرفکنندگان لازم است، بیان کرد: وجود بازارچههای محلی برای فروش و عرضه تولیدات خانگی میتواند راهکار خوبی باشد، تولید رب گوجهفرنگی و رب انار باکیفیت در خانه زحمات زیادی دارد اما متقاضی هم دارد بهویژه که چاشنی بسیاری از غذاهای ایرانی هم است.
به نظر می رسد با توجه به اهمیت مشاغل خانگی در اقتصاد خانواده ها و همچنین جامعه لازم است در ارائه مجوزات برای این شغل ها علاوه بر تهسیل گری به صورت خاص دیده شود ا به رونق و حفظ آن کمک شود.
انتهای پیام/ز