به گزارش الماس به نقل از روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان، محمدرضا نظریان، رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص اولین جشنواره علمی پژوهشی دست سازههای ریاضی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: استفاده از دستسازهها برای تعلیم ریاضیات تاریخچهای طولانی دارد و از زمانهای قدیم، مردم در تمدنهای مختلف، از اشیاء فیزیکی بهمنظور کمک به حل مسائل ریاضی روزانه خود استفاده میکردند.
وی افزود: برای تدریس معنادار ریاضی باید ارتباط بین مفاهیم ریاضی و زمینههای شهودی دانشآموزان، از جمله دنیای واقعی، دانش ریاضی خارج از مدرسه، دانستهها و تجربههای قبلی و نیز فرهنگ جامعه، علاقههای آنها و … را در نظر گرفت و آنها را در فرایند آموزش دخیل کرد و یادگیری و درک ریاضیات در هر پایه نیازمند درگیر شدن دانشآموزان با موضوع بوده و حضور فعال آنان را میطلبد.
نظریان ادامه داد: استفاده از دستسازهها و اشیاء فیزیکی، یکی از روشهای مؤثر در فعال کردن دانشآموزان در فرایند یادگیری است که به درک روابط و مفاهیم ریاضی کمک میکند انجمن ملی معلمان ریاضی، استفاده از دستسازهها را در آموزش ریاضیات در چندین دهه مورد تشویق قرار داده است.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: یک دستسازه خوب میتواند مانند پلی، فاصله بین ریاضیات رسمی و ریاضیات غیررسمی را پر کند هدف از بهکارگیری دستسازهها در کلاسهای ریاضی، فراهم آوردن مدلهای عینی از ایدههای مجرد ریاضی است دستسازههای ریاضی باید برای دانشآموزان مناسب باشند و به گونهای انتخاب شوند که اهداف ویژه و اهداف برنامه ریاضی را درنظر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: دستسازهها به دانشآموزان کمک میکنند که با حرکت از تجربیات حسی به استدلالهای انتزاعی، به یادگیری بپردازند. وقتی دانشآموزان با اشیاء دستورزی میکنند، آنها اولین گام را بهسوی فهمیدن مراحل و روشهای ریاضی برمیدارند. استفاده مؤثر از دستسازهها میتواند به دانشآموزان در ارتباط دادن ایدهها و تصحیح دانش مورد نظر کمک کند؛ بهطوریکه آنها درک عمیقی از مفاهیم ریاضی بهدست آورند.
نظریان بیان داشت: در نهایت این جشنواره با هدف اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار ۷-۱۱- توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندیهای حرفهای بهشکل فردی و گروهی میان معلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلی و ملی و ایجاد فرصتهای بازآموزی مستمر علمی و تحقیقاتی و مطالعاتی و برگزاری جشنوارههای الگوی تدریس برتر و اختصاص اعتبارات خاص برای فعالیتهای پژوهشی معلمان) برگزار می شود.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص اهداف جشنواره تصریح کرد: استفاده از خلاقیت و ابتکار کلیه فرهنگیان در راستای تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری ریاضی، بسترسازی جهت آگاهی یافتن فرهنگیان بهویژه معلمان از سهولت آموزش ریاضی با استفاده از دستسازهها، ایجاد زمینه درخصوص شناسایی فرهنگیان خلاق و توانمند در طراحی دستسازههای ریاضی، تشویق و تقدیر از فرهنگیان بهمنظور ترغیب آنها به طراحی و استفاده از دستسازههای ریاضی خواهد بود.
وی در خصوص مخاطبین جشنواره نیز گفت: آموزگاران، دبیران، کارکنان آموزش و پرورش مخاطبان اصلی این جشنواره هستند و وضعیت استخدامی مخاطبین برای شرکت در جشنواره ملاک نیست در نتیجه کلیه مخاطبین با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از رسمی، پیمانی(ماده ۲۸)، غیردولتی، سربازمعلم، حقالتدریس و … میتوانند آثار خود را ارسال کنند و نکته دیگر آن است که محل خدمت مخاطبین برای شرکت در جشنواره ملاک است در نتیجه فقط و فقط آموزگاران، دبیران، دانشجومعلمان، مدیران و معاونین مدارس، کارکنان اداری و اساتید استان اصفهان مجاز به ارسال اثر هستند.
نظریان در خصوص مزایای شرکت در جشنواره نیز گفت: صدور تقدیرنامه ویژه برای منتخبین جشنواره، اهدای جوایز نقدی ویژه به منتخبین جشنواره و صدور گواهی شرکت در جشنواره برای همه شرکتکنندگان(بهشرط رعایت کلیه شرایط و ضوابط) از جمله این مزایاست.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص مراحل شرکت در جشنواره نیز گفت: مطالعه دقیق شیوهنامه توسط شرکتکننده جهت آگاهی کامل از شرایط و ضوابط، آمادهسازی دستسازه و ویدیوی معرفی آن مطابق شیوهنامه همراه با تکمیل نمونبرگ مشخصات، ارسال ویدیوی معرفی آماده شده و نمونبرگ تکمیل شده برای رابط جشنواره(در این مرحله نیازی به ارسال اصل دستسازه برای رابط جشنواره نیست) از این جمله است.
وی خاطرنشان کرد: مرحله اول بررسی آثار توسط کمیته داوری جشنواره، انتخاب منتخبین مرحله اول و اعلام نتایج در کانال جشنواره انجام میشود و دعوت از منتخبین مرحله اول جهت حضور در نمایشگاه عمومی بهمنظور نمایش و معرفی دستسازه خود به مسئولین و بازدیدکنندگان مرحله دوم بررسی و داوری آثار در نمایشگاه و توسط مسئولین انجام خواهد شد.
نظریان ادامه داد: منظور از دستسازه ریاضی، هرگونه وسیله فیزیکی ساخته شده توسط شرکتکننده می باشد که امکان استفاده از آن در یکی از مراحل یاددهی-یادگیری ریاضی وجود داشته باشد. در نتیجه دستسازه باید ساخته شده باشد و نه اینکه صرفا در حد طرح باقی مانده باشد و استفاده از هرگونه ماده دردسترس برای ساخت دستسازه بلامانع است درهمینراستا دستسازههای کاغذی، چوبی، فلزی، سنگی، الکتریکی(برقی)، کارتنپلاستی و … یا ترکیبی از این موارد مورد پذیرش است.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: جشنواره صرفا ویژه دستسازههای ریاضی است در نتیجه از ارسال آثار مربوط به سایر موضوعات درسی(اعم از فیزیک، شیمی، زمینشناسی و …) خودداری کنید بدیهی است که آثاری از این قبیل مورد بررسی و داوری قرار نخواهد گرفت.
نظریان بیان داشت: شرکتکنندگان موظفند ازطریق آمادهسازی ویدیو، دستسازه خود را معرفی کنند درهمینراستا شرکتکننده موظف است یک ویدیوی معرفی دستسازه با حجم حداکثر ۵۰ مگابایت و مدت زمان حداکثر ۵ دقیقه آماده و ویدیوهای دارای مدت زمان بیشتر از ۵ دقیقه و یا دارای حجم بیشتر از ۵۰ مگابایت، بدون داوری حذف میشوند.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: با توجه به تاثیر کیفیت ویدیو(صدا و تصویر) در داوری، پیشنهاد میشود ویدیوی خود را در بازه زمانی فوق با بهترین کیفیت آماده و سپس با نرم افزار video panda compress حجم آن را تا ۵۰ مگابایت کاهش دهید.
وی افزود: شرکتکننده موظف است در طول ویدیو، دستسازه خود را از تمامی زوایا نشان داده، نحوه کار با آن را بهصورت عملی نمایش دهد و توضیحات مربوط به دستسازه(اعم از نام، کاربرد، موضوع یا موضوعات تحت پوشش، نحوه ساخت، هزینه تقریبی ساخت و …) را بیان کند.
نظریان ادامه داد: ساخت یا ویرایش یا برش ویدیو با نرمافزارهای تولیدمحتوا مجاز نیست درهمینراستا فیلمبرداری باید با تلفنهمراه(و صدالبته به صورت افقی) انجام گیرد و شرکتکننده موظف است از ابتدا تا انتهای ویدیو(مجددا تاکید میشود بدون برش یا ویرایش ویدیو) همراه با اثرش در آن حضور داشته باشد و از نوشتن مشخصات خود یا جشنواره در ویدیو(چه ابتدا، چه اواسط و چه انتها) اکیدا خودداری کند.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: شرکت کنندگان برای شروع ویدیو حتما باید براساس نمونه مندرج در شیوه نامه عمل کرده و از بیان هرگونه اطلاعات بیشتر از نمونههای فوقالذکر مانند شهر محل خدمت، نام مدرسه، نام دانشگاه، تلفن تماس، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و … خودداری شود و شرکتکنندگان علاوه بر ارسال ویدیو، باید نمونبرگ مشخصات را(بدون ایجاد تغییر در فرمت فایل) تکمیل و به صورت word و pdf برای رابط جشنواره ارسال کنند.
وی ادامه داد: شرکت در جشنواره بهصورت گروهی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نیست و حق نشر آثار دریافتی برای جشنواره محفوظ است درهمینراستا شرکت در جشنواره بهمعنی رضایتمندی کامل صاحبان اثر از انتشار آن است.
نظریان در خصوص زمانبندی جشنواره بیان داشت: آخرین مهلت پذیرش آثار ۲۰ فروردینماه ۱۴۰۲و برگزاری نمایشگاه و اختتامیه اواخر اردیبهشتماه ۱۴۰۱ خواهد بود.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: راههای ارتباطی جشنواره از کانال «جشنواره دستسازههای ریاضی» در پیامرسان ایتا: https://eitaa.com/dastsaze_riazi است و علاقهمندان به شرکت در جشنواره میتوانند با عضویت در کانال فوق، ضمن دریافت آخرین اخبار و اطلاعات، از چگونگی ثبتنام و ارسال اثر مطلع شوند.
انتهای پیام/ی