سفارش‌های نگارگری در فصل‌های مختلف متفاوت است
سفارش‌های نگارگری در فصل‌های مختلف متفاوت است
استاد کارگاه نگارگری گفت: اکنون بازار به گونه ای است که هر فصلی سفارش ها متفاوت است، بعضی فصل ها سفارشات متعدد و بعضی فصل ها باید حتی از جیب نیز مایه بگذارم تا بتوانم کارگاه را سرپا نگه‌دارم ولی در کل بخواهم بگویم اکنون شرایط مالی ام نسبتاً مورد قبول است اما همچنان با شرایط ایده‌ال فاصله دارم

زهرا رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: از دوران هنرستان وارد شاخه نگارگری شدم، برای دریافت دیپلم لازم بود به عنوان کارورزی یک دوره هنرورزی انجام دهم، با پنج نفر از همکلاسی هایم به میدان امام رفته و در یک کارگاه نگارگری به آموختن این هنر مشغول شدیم.

استاد نگارگری اصفهانی عنوان کرد: از آنجایی که این طرح ها را در کتاب های درسی نیز آموخته بودم، یاد گرفتنش برایم سخت نبود و خیلی راحت توانستم نگارگری را انجام دهم، این موضوع باعث شده بود اعتماد به نفسم نیز بالاتر باشد و در آن دوره با اشتیاق بیشتری به نگارگری بپردازم.

رحمتی بیان داشت: لازم به ذکر است کیفیت کارهایم بسیار بالا بود به گونه ای که حتی نمونه کارهایم در هنرستان به نمایشگاه می رفت و در کارگاه نیز مشتری ها نمونه کار من را می پسندیدند، دلیلش این بود که طرح ها را بسیار دقیق می کشیدم و تا زمانی که طرح تکمیلی به دلم نمی نشست، دست از سرش برنمی داشتم.

وی افزود: هنگامی که خانواده ام اشتیاق و توانایی ام در این شاخه را دیدند مرا مشتاق به مستقل شدن و انتخاب نگارگری بعنوان شغل اصلی کردند من نیز از این انتخاب ناراضی نبودم چرا که روحیه ام با این کار سازگاری خوبی داشت و در همین مدتی که شروع به کار کرده بودم، نقاشی هایم طرفدار پیدا کرده و دستمزد های خوبی برای طرح هایم داده می شد.

زهرا رحمتی ادامه داد: هنگامی که تصمیم گرفتم نگارگری را بعنوان شغل اصلی شروع کنم اوایل جولان دادن کرونا بود و من نیز در حال خرید وسایل برای کارگاه کوچکم بودم اما شرایط به گونه ای که برایش برنامه ریخته بودم پیش نرفت و حتی نتوانستم کارگاه را اجاره کنم چرا که به یکباره همه چیز بهم ریخت و مرتباً تعطیلی اجباری داده می شد.

استاد کارگاه نقاشی و نگارگری اصفهانی متذکر شد: ناچاراً به اینترنت و شبکه های اجتماعی روی آورده و اقدام به آموزش آنلاین نگارگری در شبکه های اجتماعی کردم، جدا از این ها اگر سفارش نقاشی می گرفتم نیز انجام می دادم و بدین صورت کارم را شروع کردم.

رحمتی اذعان کرد: رفته رفته اینترنت جای بیشتری در زندگی ها باز می کرد و حتی برای رفع اوقات فراغت هم که بود، تعداد ثبت نام ها بیشتر و بیشتر می شد ناگفته نماند که برای تولید محتوا زحمت زیادی کشیده، هزینه زیادی داده و مرتبا تمام فعالیتم را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاشتم.

وی خاطرنشان کرد: پس از دوسال توانستم کارگاه مستقل خودم را بدون دریافت هیچ کمکی راه اندازی کنم، تابلوهای شاخصی را نقاشی کرده و ساعت ها برایش وقت گذاشتم آنها را در نمایشگاه های مختلفی می گذاشتم و اگر موردپسند قرار می گرفت، سفارش می گرفتم علاوه بر آن، مشتری نیز جذب کرده بودم و سفارش می گرفتم همچنین آموزش دادن را متوقف نکردم حتی با اینکه وقت زیادی از من می گرفت.

زهرا رحمتی گفت: اکنون بازار به گونه ای است که هر فصلی سفارش ها متفاوت است، بعضی فصل ها سفارشات متعدد و بعضی فصل ها باید حتی از جیب نیز مایه بگذارم تا بتوانم کارگاه را سرپا نگه‌دارم ولی در کل بخواهم بگویم اکنون شرایط مالی ام نسبتاً مورد قبول است اما همچنان با شرایط ایده‌ال فاصله دارم.

استاد نگارگری در خصوص انتظاراتش در این شاخه هنری اظهار کرد: باید بگویم مواد اولیه موردنیاز نقاشی و نگارگری خیلی گران تمام می شود، برای شاگردانی که صفر هستند و می خواهند نقاشی و نگارگری را آغاز کنند هزینه تهیه یک جعبه مدادرنگی، آبرنگ و یا گواش خوب قابل توجه است ضمن اینکه اگر از مواد مصرفی درجه یک استفاده نکنیم طبیعتاً کیفیت کار پایین تر خواهد آمد.

رحمتی اشاره کرد: این موضوع به حدی جدی است که حتی دانش آموزان هنرستان ها نیز به مشکل برخورده اند و نمی توانند تمام وسایل مورد نیازشان را از مارک های خوب تهیه کنند، زمانی که من هنرستان می رفتم نیز قیمت ها بالا بود اما وضعیت اقتصادی اغلب خانواده ها به گونه بود که بتوانند خرید کنند اما اکنون اینگونه نیست و می طلبد حداقل مدیریت کوچکی از طرف آموزش و پرورش یا سازمان صنایع‌دستی انجام شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای بازار در روزهای پایانی سال و حضور مسافران نوروزی اماده هستیم، تأکید کرد: امیدواریم با حمایت های مسئولان وضعیت بهتری را در این هنر و خصوصا در بازار عید نوروز شاهد باشیم
انتهای پیام/ج