جاجیم‌بافی اصفهان، تحت تاثیر زیراندازهای رنگارنگ ماشینی
جاجیم‌بافی اصفهان، تحت تاثیر زیراندازهای رنگارنگ ماشینی
هنرمند جاجیم بافی گفت: فروش برقرار بوده و مردم با فرهنگ و متمدن ما همچنان از صنایع‌دستی استقبال می کنند اما از زمان پیدایش زیراندازهای ماشینی و رنگارنگ، فروش جاجیم تحت تاثیر قرار گرفت و در حال حاضر، باز شدن راه صادراتی این کالای ارزشمند، می تواند کمک شایانی به رونق تولید و فروشش کند.

به گزارش الماس، اصفهان و هنر در آمیخته شده و گوشه گوشه آن پر است از هنرمندان پرآوازه و صاحب سبک که همیشه زبان‌زد هستند؛ اصفهان شهری است که نامش بواسطه وجود انواع و اقسام هنرهای دستی نفیس، پرکار و بسیار زیبا در جهان مطرح است.
جاجیم بافی در کنار هنرهای مشهور دیگری در شهر اصفهان مانند قلمزنی، میناکاری، خاتم کاری، قالی بافی، منبت کاری و … در این خطه انجام می‌شود و هنرمندان زیادی در این شهر به جاجیم بافی می پردازند و این در حالیست که علاوه بر زیرانداز جاجیم، این اثر هنری را روی سفال نیز قرار داده و باآن ظروف زیبا و چشم نوازی خلق می کنند.
احمد امیری هنرمند جاجیم بافی است که این هنر را از پدرش فراگرفته و ۳۰ سال است، که مشغول به خلق اثر و کسب درآمد می‌کند؛ او در گفت‌وگو با خبرنگار الماس در خصوص ابزار و وسایل جاجیم بافی و چگونگی شکل گیری می‌گوید: دستگاه جاجیم دارای ساختمان ساده ای است این دستگاه شامل اجزائی از جمله کوجی، نورد، تخته چوبی متناسب با دفتین زدن، سرند، ماسوره، ماکو، سه پایه چوبی، نورد، میخ های فلزی و قمیش است.
امیری در خصوص توضیح هرکدام از اجزای دستگاه جاجیم بافی ادامه داد: کوجی وظیفه دارد عرض جاجیم را کنترل کرده، تارهای زیر و روی جاجیم را جداکرده و همچنین نقش های دست بافته های جاجیم را نیز ایجاد می کند و این درحالی است که کوجی روی سه پایه چوبی قرار می گیرد.
احمد امیری می‌گوید: تخته چوبی برای تنیدن تار و پود بکار می رود، میخ ها به منظور نگاه داشتن گلوله های رنگی در انتهای دار استفاده می شود، قمیش در چله کشی بکار می رود، نخ های پود دور ماسوره پیچیده می شود و همچنین ماسوره در ماکو قرار می گیرد.
امیری اشاره کرد: اصولا جاجیم را با تار و پود پشمی که بافت آن لَخت، نرم و سنگین باشد می بافند اما تاروپود های دیگری نیز برای بافت جاجیم استفاده می شود در خصوص تعزیف جاجیم باید بگویم چندنوار همدیگر دوخته شده و درنهایت جاجیم شکل می گیرد.
این هنرمند همچنانی که در حال انجام خلق یک اثر هنری است، می‌گوید: طرح و رنگ هایی که در جاجیم استفاده می شود به سلیقه بافنده بستگی دارد، اصول بافت جاجیم به صورتی است که در نهایت یک فرشینه یا زیرانداز خطی شکل بوجود می آید که می توانیم نقش های شطرنجی و چهارخانه ای را در جهت درازای بافت نیز تعبیه کنیم.
وی درخصوص بازار فروش جاجیم گفت: خوشبختانه فروش برقرار بوده و مردم با فرهنگ و متمدن ما همچنان از صنایع‌دستی استقبال می کنند اما از زمان پیدایش زیراندازهای ماشینی و رنگارنگ، فروش جاجیم تحت تاثیر قرار گرفت و در حال حاضر، باز شدن راه صادراتی این کالای ارزشمند، می تواند کمک شایانی به رونق تولید و فروشش کند.
به نظر می‌رسد صادرات و بازایابی موضوعی است که می‌تواند منجر به گسترش و بهتر شدن اوضاع برای بسیاری از صنایع دستی شود.

انتهای پیام/ ج ی