گام نوین استان اصفهان جهت ارتقاء کیفیت آموزش دوره ابتدایی
گام نوین استان اصفهان جهت ارتقاء کیفیت آموزش دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: معاونت آموزش ابتدایی به‌منظور ارتقا کیفیت آموزش و یادگیری، پاسخگویی مطلوب به نیازهای متنوع دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی جامع و مدون را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش الماس خبر به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی، کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزش ابتدایی مناطق و نواحی استان اصفهان با حضور معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، رؤسای ادارات داخلی حوزه معاونت آموزش ابتدایی، در مرکز آموزشی، رفاهی و فرهنگی شماره سه برگزار شد.

وجیهه فاضل، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این نشست اظهار داشت: دانش با آموختن به دست می‌آید، تحمل و بردباری باتحمل کردن به دست می‌آید و عمل و کار با انجام‌دادن به دست می‌آید حضرت فاطمه (س) بر این اصل مهم تأکید دارد که دستیابی به علم و دانش، تحمل و بردباری و همچنین عمل و کردار نیک نیازمند تلاش و ممارست مستمر است صرفاً خواستن یا داشتن انگیزه کافی نیست بلکه باید با تمرین و ممارست به این مهم دست‌یافت تعلیم و تربیت به معنی واقعی کلمه باید همراه با تلاش و کوشش مداوم باشد و انتقال صرف اطلاعات کافی نیست.

وی ضمن تبیین برنامه راهبردی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ادامه داد: آموزش ابتدایی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی کشور مسئولیت خطیر و مهمی در زمینه آموزش و پرورش نسل آینده بر عهده دارد. دوره ابتدایی پایه‌گذار یادگیری‌های آینده و شکل‌دهنده شخصیت اجتماعی و فرهنگی کودکان است و به همین دلیل توجه به برنامه‌ریزی و کیفیت آموزش و پرورش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

فاضل افزود: معاونت آموزش ابتدایی به‌منظور ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری، پاسخگویی مطلوب به نیازهای متنوع دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی جامع و مدون را در دستور کار قرار داده است و با شعار «همه با هم برای ایران برای مدرسه» اولین تجربه نوین با عنوان «مشارکت جدی و حداکثری و نظام‌مند تمامی ذی‌نفعان در تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها» را به‌صورت عملیاتی اجرا می‌کند.

 معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی‌های این تجربه بهره‌مندی از خرد جمعی، هم‌افزایی علمی و تخصصی، شکل‌گیری و بهسازی مسیر تدوین برنامه راهبردی، توجه به نیازها و اقتضائات استانی و منطقه‌ای، هدف‌گذاری عملیاتی، ارتباط معنادار با اسناد بالادستی و اقدامات کلان و خرد، نگاه ویژه به لزوم تعریف پروژه‌های ملی و جلب مشارکت نهادهای مسئول می‌باشد که برگرفته از شناسایی نقاط قوت و قابل‌بهبود، چالش‌ها و فرصت‌ها، انتخاب راهبردها و فعالیت‌های مؤثر و ارزیابی مؤثر مستمر عملکرد است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی راهبردی نه‌تنها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اهداف خود را شفاف‌تر تعریف کنند بلکه باعث ایجاد همسویی و همکاری میان تمامی ذی‌نفعان نیز می‌شود.

فاضل با اشاره به نکاتی در خصوص کودکستان‌ها و مدارس دوره ابتدایی عنوان کرد: تهدیدها و فرصت‌ها بر اساس جدول swot و برنامه‌ریزی پیرامون نقاط قوت و قابل‌بهبود شناسایی شده در برنامه معاونت آموزش ابتدایی مناطق و نواحی در سال گذشته توسط کارشناسان و فراوانی مشکلات آموزشی و پرورشی از ابتدای سال تا کنون توسط راهبران آموزشی تربیتی و گروه‌های آموزشی جمع‌آوری شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: بازدید مستمر و دقیق از مراکز پیش‌دبستانی و پیگیری مجدانه نواقص بازدید تا رفع مشکلات، تکریم ارباب‌رجوع، مطالعه دقیق شیوه‌نامه‌های مربوط به پیش‌دبستانی جهت تسلط پاسخگویی به مراجعین، شناسایی و برخورد با مراکز غیرمجاز طبق شیوه‌نامه ارسالی، جلوگیری از دریافت هزینه‌های اضافی به بهانه‌های مختلف و همراهی و همکاری در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های وزارت متبوع باید در دستور کار نواحی و مناطق استان اصفهان باشد.

وی بیان داشت: وظیفه آموزش برطرف‌کردن وجود شکاف بزرگ آموزشی میان نیروهای جدیدالورود و گاهاً نیروهای سابقه‌دار با آنچه که باید باشند و کیفیت‌بخشی آموزشی است و در همین راستا باید توانمندسازی اتفاق بیفتد.

فاضل تأکید کرد: نیروهای توانمند را باید شناسایی و جذب کنیم؛ این مهم‌ترین بخش قضیه است گاهاً با حرف‌های ناامیدکننده و یا برخوردهای نامناسب بچه‌ها را نرانیم توجه به انتخاب مدرسین در برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها، محتواهای مناسب، میزان حق‌الزحمه، بازدید گروه‌های آموزشی خصوصاً نیروهای موظف یا بازنشسته غیرموظف، مجلات رشد و… داشته باشیم.

انتهای پیام/ی