به گزارش الماس به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در سی و یکمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۰، محسن الماسی در خصوص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اظهار داشت: فرآیند غربالگری هر ساله با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در کشور اجرا میشود، این طرح با تصویب هیات وزیران بالغ بر ۲۵ سال است که به عنوان یک طرح ملی در حال برگزاری است و هدف آن غربالگری همه دانشآموزان بدو ورود به مدرسه و جای دهی صحیح آموزشی است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: بسیاری از مشکلاتی که ممکن است والدین به آن توجه نکنند در این سنجش مشخص می شود تا اقدامی به موقع انجام گیرد، از طریق این سنجش احیاناً اگر دانشآموزی مشکل یا ضایعه پنهانی دارد و خانواده در جریان آن قرار نگرفتهاند به لحاظ درمانی به آن پرداخته می شود و فرصت کافی برای انجام فرآیند درمانی در اختیار اولیا، مدرسه و کادر بهداشت قرار میگیرد.
الماسی تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف طرح سنجش فرصت مداخله به موقعی است که به اولیا و مربیان داده میشود تا برنامه های درمانی، پر کردن مشکلات و شکاف های آموزشی را به موقع انجام دهند. اولیا توجه داشته باشند پس از مراجعه به مدرسه و گذراندن روند ثبتنام، مدیر مدرسه از طریق سایت سنجش سلامت فرآیند نوبت گیری را انجام میدهد و برگه نوبت را در اختیار اولیا قرار خواهد داد تا در زمان و تاریخ مشخص شده به پایگاه سنجش اولیه مراجعه کنند.
وی ادامه داد: در فرآیند سنجش، دانشآموز از لحاظ سلامت جسمانی اعم از واکسیناسیون، قد و وزن، وضعیت بهداشت دهان و دندان، پوست و مو، بینایی، شنوایی و گفتاری مورد ارزیابی قرار میگیرد و همچنین وضعیت آمادگی تحصیلی وی نیز توسط ارزیابان اداره استثنایی انجام خواهد شد. ضمن اینکه والدین توجه داشته باشند در هنگام مراجعه به مرکز سنجش بایستی مدارک کامل شامل شناسنامه پدر، مادر و فرزند، برگه نوبت و یک قطعه عکس از فرزند همراه خود داشته باشند.
الماسی تاکید کرد: پیشبینی کردیم حدود ۹۰ هزار نوآموز در استان اصفهان خواهیم داشت که با برنامه ریزی انجام شده حداکثر تا نیمه نخست شهریور ماه سنجش آنها به پایان خواهد رسید. همچنین ۶۰۰ نفر به عنوان کادر اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در قالب ۶۷ مرکز فعالیت خواهند کرد و در هر ساعت بیش از ۸ نفر مراجعه کننده در پایگاه حضور نخواهد داشت که به همین دلیل از خانوادهها می خواهم راس ساعت مقرر در محل پایگاه حاضر شوند.
وی اضافه کرد: چنانچه نوآموز به هر دلیلی اعم از گرسنگی، بدخوابی، بیماری و غیره نتواند پاسخ ارزیابان را بدهد جای نگرانی وجود ندارد چراکه این فرآیند در پایگاه تخصصی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و دانش آموز پس از مراجعه به پایگاه تخصصی می تواند پاسخگوی ارزیابان باشد. همچنین در صورت تشخیص مسائل و مشکلات جسمی، دانشآموز به مراکز بهداشت ارجاع داده خواهد شد که معمولاً بیش از ۹۵ درصد دانشآموزانی که به پایگاههای تخصصی ارجاع داده میشوند مجدداً به آموزش و پرورش عادی بازمیگردند و درصد خیلی جزئی از بچهها که نیاز به خدمات حمایتی و توانبخشی دارند به مراکز استثنایی معرفی خواهند شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: فرآیند سنجش برای آموزش و پرورش بسیار اهمیت بسیار حائز اهمیت است چرا که یک فرآیند بین بخشی است و به دلیل اینکه با سازمان بهزیستی، مراکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در تعامل هستیم برای ما اقدام ویژهای محسوب میشود. این طرح در تشخیص زودهنگام بیماریها به اولیا و مربیان کمک میکند و هشدارهای لازم را به والدین میدهد که در صورت نیاز، پیگیری یا درمان خاص را برای فرزند خود انجام دهند.
انتهای پیام/