لزوم متناسب سازی صنایع دستی مطابق با سلیقه روز
لزوم متناسب سازی صنایع دستی مطابق با سلیقه روز
هنرمند منبت کاری گفت: اغلب طرح ها و اشکال اولیه هنر صنایع دستی، از همان زمان قدیم نشأت گرفته و همانگونه که بوده هنوز در حال اجراست، این موضوع علاوه بر اینکه می تواند خوب باشد بدی هایی نیز دارد چرا که هرچیزی در هردوره زمانی نیاز به بروزرسانی دارد چرا که باید در قالب سلیقه نسل جدید نیز گنجانده شود.

صنایع‌دستی که امروز در بازارهای سنتی و پشت ویترین ها چشم ها را به خود خیره می‌کند، حاصل تلاش هایی است که در طول سالیان سال به تکامل رسیده و پس از دوره تکاملش راه خود را پیدا کرده و خوشبختانه با حفظ شدنش، به دست نسل امروزی رسیده است.

اینها در حالیست که این هنرها می توانست در دوره های مختلف تاریخی از بین رفته و حتی دیگر نامی از آن باقی نماند و بازارهای سنتی به این جلوه ای که اکنون هست نباشد، اما خاصیت هنر و هنرمند همین است که همیشه باقی بماند و هر سال باکیفیت تر و به روزتر شود.

با یکی از هنرمندان اصفهانی در خصوص چگونگی به روز شدن هنرهای دستی اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم و نظر این هنرمند را در عرصه بروزرسانی هنر جویا شدیم، امین شهسواری اعتقاد دارد هنری که در اصفهان رواج پیدا کرد گام اول را با قدرت برداشت اما در طول سالیانی که گذشت، نتوانست گام قدرتمند اولیه را حفظ کرده و ادامه دهد.

امین شهسواری در گفت‌وگو با خبرنگار الماس اظهار کرد: تاریخ صنایع‌دستی که در اصفهان رواج دارد مشخص بوده و به ثبت رسیده است، حتی گاها مستنداتی بواسطه کشف آثار باستانی بوجود می آید که چگونگی پیدایش هنرها و اینکه کدام هنر برای اولین بار در کدام استان بوجود آمد، را مشخص می‌کند.

مدرس صنایع‌دستی و هنرمند منبت کار بیان کرد:  هرکدام از شهرستان های استان اصفهان در یک خطه از هنر اسم و رسم داشته و مرکز شهر نیز مجموعه هنرها را داراست، در کاشان بافندگی فرش و معماری بی نظیر ایرانی را دارا هستیم که هنوز بعد از چند دهه هیچ معماری در کل سطح کشور نتوانسته این چنین معماری را اجرا کند.

شهسواری عنوان کرد: در شهرستان برخوار قلمکارسازی، در شهرستان نائین قالی دست باف، در شهرستان شهرضا سفالگری و در هر شهرستانی از استان که قدم بگذارید محال است با هنر مواجه نشوید، در مرکز شهر نیز مجموعه زیادی صنایع‌دستی تولید و عرضه می شود.

هنرمند منبت کار متذکر شد: معمارهای کاشانی زمانی به چنین هنری دست پیدا کردند که امکانات و علم امروزی وجود نداشت  با اینکه این دو عامل بسیار مهم است اما می توان انگیزه اصلی آن معماران را عشق به هنر، عشق به تکامل و استمرار تلقی کرد اما امروزه حتی با وجود امکاناتی که حتی به فکر معمارهای آن زمان خطور نمی کرد، نمی توانیم یک سازه هنری که در تاریخ جاگیرد بسازیم.

وی افزود: اینها در حالیست که اغلب طرح ها و اشکال اولیه هنر صنایع دستی، از همان زمان قدیم نشأت گرفته و همانگونه که بوده هنوز در حال اجراست، این موضوع علاوه بر اینکه می تواند خوب باشد بدی هایی نیز دارد چرا که هرچیزی در هردوره زمانی نیاز به بروزرسانی دارد چرا که باید در قالب سلیقه نسل جدید نیز گنجانده شود.

امین شهسواری ادامه داد: نمی شود یک ظرف در قالب یک طرح، چندین سال متوالی تولید شده، پسندیده شده و همیشه به فروش برسد، گاهی لازم است تغییرات کوچک و ایده های جدیدی را امتحان کنیم و این در حالیست که هنر پتانسیل این را دارد ایده های جدید را به خوبی در خود بگنجاند.

مدرس صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: چندین سال است صنایع‌دستی و هنر در مدارس فنی و حرفه ای، دانشگاه ها و آموزشگاه ها در حال تدریس است اما موضوع جالب توجه این است که استادی که حتی بدون داشتن سواد، در شاخه هنر زبردست تلقی می شده و اکنون نیز جز اساتید است، نتوانسته شاگردی در حد مطلوب بودن خودش را بسازد و این موضوعی است که از نظر من باید ریشه یابی شده و علتش مشخص شود.

انتهای پیام/ ج ی

  • نویسنده : محمدرضا باقری